Dit boek garandeert je een fijne werkdag vandaag (én de rest van het jaar)

doorNina Dillenop 12/01/2016

We hebben allemaal wel eens een rotdag op het werk. Zo'n dagen waarop je niks afgewerkt lijkt te krijgen, koffie over een belangrijk dossier morst en die ene collega vreselijk op je zenuwen werkt. Volgens auteur Caroline Webb zijn die dagen vanaf nu verleden tijd. In haar boek somt ze technieken op die van letterlijk élke werkdag een leuke ervaring maken. Bring it on.

Met Blue Monday in aantocht - de derde maandag van januari kreeg deze officiële naam mee als meest deprimerende dag van het jaar - kunnen we allemaal wel een opkikker gebruiken. De Britse Caroline Webb is ervan overtuigd dat een combinatie van psychologie en neurowetenschap voor altijd komaf kan maken met vervelende dagen op het werk.

Zij brengt deze week in Engeland het boek uit met de titel How to Have a Good Day: Harness the Power of Behavorial Science Transform Your Working Life. Wij vatten haar 7 belangrijkste tips samen, rest jou alleen nog om er een geweldige werkdag van te maken.

Een grote meeting of presentatie kan je (werk)dag overschaduwen door zenuwen en stress. Er bestaat volgens Webb geen betere manier om die te temperen dan een lied te luisteren - of beter nog: zingen - dat je graag hoort. "Onze hersenen werken heel associatief, en we hebben maar één leuke herinnering nodig om onze positieve gedachten te triggeren," legt Webb uit. "Een lied waar leuke herinneringen aankleven brengt ons in de juiste stemming, omdat we moeten terugdenken aan een vakantie of leuk avondje uit."

Een to-do lijstje kan ook oprecht leuk zijn, in plaats van een stressfactor die voortdurend in je nek hijgt. "Het draait erom je hersenen blij te maken," zegt Webb. Dingen afvinken die klaar zijn kunnen je een klein kickje bezorgen. Geniet hier bewust van. Schrijf daarnaast ook leuke dingen op je lijstjes. "Even koffie drinken" of "een wandeling maken" zijn minstens even belangrijke dagtaken om je werkdag fijn door te komen.

"Het is verleidelijk om e-mails voortdurend te laten binnenstromen en meteen te lezen," zegt Webb. "Maar ik raad mensen aan om slechts twee keer per dag mails te lezen en beantwoorden, in plaats van ze de hele dag door te lezen. Maak eerst je belangrijke taken af, en laat je daar niet door afleiden."

Probeer je e-mails maar twee keer per dag te lezen, in plaats van elke mail die binnenkomt te openen.

De sleutel naar succes op het werk is niet talent, maar zelfvertrouwen uitstralen, wees een Brits psychologisch onderzoek uit. "We lachen als we blij zijn, en als we rustig ademen zijn we kalm," zegt Webb. "Dus als we de lichaamshouding van een zelfzeker iemand aannemen, voelen we ons ook zekerder." Even je rug rechten en je schouders openen kan al helpen, vlak voor je die belangrijke meeting binnenwandelt.

Kleine, korte pauzes kunnen je helpen om een lastige taak tot een goed einde te brengen, in plaats van er door opgeslokt te worden. "We beschouwen pauzes als een leuk extraatje, maar ze maken net zo zeer deel uit van de werkdag als het werken zelf," zegt Webb. Een kleine wandelpauze helpt om de situatie vanop een afstand te bekijken, om daarna productiever terug aan het werk te gaan.

Een trein die te laat is of een monsterfile kan je nu eenmaal niet verhelpen. De truc is om dan de juiste mentaliteit aan te nemen, en je er niet druk in te maken. "Erger je niet aan iemand die je per ongeluk aanstoot in de bus, of een chauffeur die zich overal tussen wurmt in de file. Hou in je achterhoofd dat dit een goed persoon is in slechte omstandigheden," raadt Webb aan. Hetzelfde helpt bij lastige collega's. Wees mild en hou er rekening mee dat zij misschien ook een slechte dag hebben.

"Merk onderweg naar het werk elke dag 3 goede dingen op," adviseert Webb tot slot. "Iemand die de deur voor je openhoudt, nipt je trein halen of dat eerste kopje koffie dat zo smaakte. Als je slechtgezind bent merk je deze dingen niet op, omdat je brein op zoek gaat naar dingen die bij je humeur passen. Positiviteit zorgt ervoor dat je brein blij wordt, en je beleeft vanzelf een fijnere dag op het werk."