Drink je beter een glas warm of koud water 's ochtends?

doorNina Dillenop 21/10/2015

Een glas water drinken bij het opstaan helpt om wakker te worden en je spijsvertering al wat aan te porren. Het Amerikaanse voormalige Victoria's Secret model Lindsay Ellingson zweerde recent nog bij een glas warm water 's ochtends, omdat het lichaam dit makkelijker zou opnemen. Anderen claimen dan weer dat ijskoud water 's ochtends helpt bij het verbranden van calorieën. Wat is de beste optie? Voedingsdeskundigen Lindsay Malone, Cassie Vanderwall en Leslie Bonci brengen uitsluitsel.

"Elke keer we iets inslikken met een andere temperatuur dan onze lichaamswarmte van ongeveer 37°, moet ons lijf harder werken," legt voedingsdeskundige Cassie Vanderwall uit. "Zo dwingt ijskoud water ons lijf om de lichaamstemperatuur opnieuw op pijl te brengen." Elk activiteit die inspanning vraagt van ons lichaam, verbrandt logischerwijze calorieën.

Minimale impact
"Maar dat wil niet zeggen dat je door het drinken van verschillende glazen ijskoud water veel calorieën zal verbranden, zoals vaak beweerd wordt," weerlegt Vanderwall. "De impact is minimaal," verduidelijkt voedingsdeskundige Leslie Bonci. "Door één glas koud water te drinken, verbrand je ongeveer 8 kcal. Dus zelfs als je 8 glazen snel na elkaar drinkt zit je nog maar aan een verwaarloosbare 64 calorieën. Dat komt ongeveer overeen met één appel." Wel krijgt je metabolisme een boost van een glas koud water, maar dat heb je altijd als je water drinkt, ongeacht de temperatuur.

Is warm water dan een betere optie 's ochtends, als ons lijf nog niet goed wakker is? "Warm water zal misschien wat zachter aanvoelen voor mensen die maagdarmproblemen hebben. Maar er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat warm water makkelijker wordt opgenomen door het lichaam," weerlegt Leslie Bonci de theorie van ex-Victoria's Secret model Lindsay Ellingson. "Snel veel water binnenwerken - warm of koud - zal je op zich geen kilo's doen verliezen. Maar veel water drinken in het algemeen leidt wel tot gezondere gewoontes, en op termijn tot gewichtsverlies," zegt Vanderwall. "Water drinken in plaats van frisdrank, bijvoorbeeld, zorgt er al voor dat je minder calorieën opneemt. Als je gedehydrateerd raakt vertraag je bovendien je metabolisme, dus je hebt er alle baat bij genoeg te drinken."

Warm of koud water in de ochtend? Waar je maar zin in hebt. Kies gewoon zelf voor wat je het beste binnen krijgt op een nuchtere maag, en vergeet vooral niet om doorheen de dag ook voldoende te drinken.