Feiten en fabels over gezonde tanden

doorLynn Formesynop 03/04/2014

We willen allemaal liefst zo ver mogelijk uit de buurt van de tandarts blijven, toch? Over hoe je het best zorg draagt voor je gebit doen heel wat fabeltjes de ronde. Tijd dus om enkele belangrijke feiten helder op een rijtje te zetten.

Tandenborstel
Elk seizoen een nieuwe tandenborstel is eigenlijk ideaal, tenzij de borstelhaartjes uiteraard sneller platliggen of uitgerafeld zijn. Met een oud en versleten exemplaar ben je namelijk niets, omdat de kwaliteit van de reiniging dan nog weinig voorstelt. Wie na drie tot vier maanden nog altijd een tandenborstel in perfecte toestand heeft, poetst niet vaak of niet grondig genoeg.

Hard
vs. zacht
Wie van nature grijpt naar een tandenborstel met harde haren heeft het volgens tandexperten niet bij het rechte eind. Zachte, flexibele borstelharen zouden namelijk voor een grondigere reiniging zorgen omdat ze makkelijker tussen de tanden en op moeilijk bereikbare plekjes geraken. Ook te hard schrobben kan de oppervlakte van je tanden en tandvlees beschadigen. Poets daarom liever rustig gedurende twee tot drie minuten en reinig ook je tong om bacteriën weg te wissen en een frisse adem te krijgen.

Gaatjes
"Hoe meer suiker je eet, hoe meer gaatjes je zal krijgen", klinkt je misschien bekend in de oren. Toch klopt deze stelling niet helemaal. Het risico op gaatjes wordt namelijk vooral bepaald door hoe lang suikers op je tanden kunnen inwerken. Het zuur dat ze produceren vreet namelijk aan je glazuur.

Suikervrij
Wie denkt dat suikerarme frisdrank de oplossing is, heeft het mis. Het koolzuur in deze drankjes beschadigt net zo goed je tandglazuur. Deze zuren zouden zelfs harder inwerken op je tanden dan suikers. De veiligste optie is en blijft water.

Knabbelen
Groenten als wortels en selder zijn super voor je gebit. Ze bevatten veel vezels en water, waardoor ze de reiniging van je tanden stimuleren. Wie op deze groenten knabbelt, produceert bovendien ook meer speeksel. Dit is goed voor het neutraliseren van de zuren die gaatjes en tandvleesontsteking veroorzaken. Tomaten en citrusvruchten zijn eveneens gezond, maar zuurrijk. Je eet ze best tijdens een volwaardige maaltijd, wanneer je speekselproductie op volle toeren draait.

Timing
Na het eten van zuurrijke voeding is het geen goed idee om onmiddellijk je tanden te poetsen. Hoewel de zuren zelf geen zegen zijn, kunnen poetsbewegingen ze nog dieper in het glazuur duwen. Spoel daarom liever je mond eens met water en wacht een half uurtje tot een uur vooraleer je de tandenborstel inzet.

Tandverlies
Bepaalde ziektes verhogen het risico op uitgevallen tanden. Zo hebben mensen met diabetes vaker ernstige ontstekingen waarbij het tandvlees zich terugtrekt, waardoor tanden losser komen te zitten of uitvallen. Osteoperose zorgt dan weer voor botverlies in de kaken, waarin je tanden uiteraard verankerd zitten. Voldoende calcium en vitamine D zijn hierbij noodzakelijk.

Ontsteking
Het is niet omdat je geen gaatjes hebt, dat je ook gespaard blijft van problemen met je tandvlees. Roken, stress, bepaalde medicatie, een ongezond eetpatroon, overgewicht, hartaandoeningen of je genen kunnen ontstekingen in de hand werken. Omdat het pijnloos kan zijn, beseffen heel veel mensen eigenlijk niet dat er iets aan de hand is. Wanneer je rood, gezwollen of gevoelig tandvlees hebt, laat er dan misschien toch eens naar kijken. Wie er vroeg bij is, verkleint de kans op tandverlies drastisch.