Havermout en andere onverwachte suikerbommen

doorTimon Van Mechelenop 27/02/2015

We weten allemaal dat suiker ongezond is en dat we er beter wat minder van zouden eten. Maar zelfs al doen we ons best, krijgen we toch nog vaak onbewust veel te veel van het zoete goedje binnen. Veel producten zijn echte suikerbommen zonder dat we het doorhebben. We vonden er vijf.

Spaghettisaus
Van pastasaus verwacht je niet dat er veel suiker in zit, en toch zitten de voorgemaakte sausjes vaak bomvol met het zoete vergif. Kijk dus altijd eerst op de ingrediëntenlijst of nog beter: maak je spaghettisaus gewoon zelf.

Ovengebakken chips
Ovengebakken chips worden gepromoot als een gezonder alternatief voor gewone chips, maar dat zijn ze helemaal niet. Omdat ze niet gefrituurd worden, bevatten ze een pak minder vet maar dat wordt helaas gecompenseerd met een gigantisch hoog suikergehalte. In olie gebakken chips bevatten om en bij de twee gram suiker per 100 gram, bij ovengebakken chips loopt dat op tot acht of negen gram.

Gedroogd fruit
Tenzij je gedroogd fruit koopt in de natuurwinkel, baadt deze gezonde snack in toegevoegde suikers. Vaak staat suiker zelfs boven fruit op de ingrediëntenlijst, kijk dat dus altijd eerst na.

Havermout
Hoewel havermout heel wat gezonde eigenschappen heeft, kijk je best eerst of er niet al te veel suiker in zit. Vooral de kleine Express zakjes zijn ware suikerbommen en dus lang niet zo gezond als je wel denkt.

Yoghurt met smaakje
Opnieuw denk je waarschijnlijk dat je een gezond tussendoortje eet, als je kiest voor yoghurt met een fruit smaakje in plaats van een reep chocolade uit de automaat. Helaas is dat niet het geval. Een potje yoghurt met smaak bevat namelijk evenveel suikers als een bol ijscrème. Auwtch, we know.