Hoe Facebook je aan het drinken kan zetten

doorRedactieop 10/02/2015

Berichten en reclame over alcohol op sociale media zorgen ervoor dat je zelf meer geneigd bent om te drinken. Dat blijkt uit een nieuwe studie. Onderzoekers stelden vast dat hoe meer een Facebookgebruiker in contact komt met alcoholgerelateerde posts, pagina's en reclame, hoe meer die persoon de intentie krijgt om zelf een glaasje te drinken.

Een studie van de Michigan State University vroeg aan 400 deelnemers om hun gevoelens te beschrijven als ze op Facebook in contact kwamen of reageerden op alcoholgerelateerde posts, pagina's en reclame. "Alcohol is overal" zegt hoofdauteur Saleem Alhabash. "Uit ons onderzoek blijkt dat mensen die in contact komen met alcoholgerelateerde inhoud zelf aan alcohol beginnen te denken en dat de intentie om zelf te drinken stijgt."

Maar duidt intentie ook op gedrag? "Intentie is de grootste voorspeller van gedrag", zegt Anna McAlister, assistent-professor Public Relations en Reclame.

"Onze bevindingen hebben serieuze implicaties, zeker voor minderjarigen", stelt Alhabash. "Sociale media kunnen jongeren niet volledig afschermen van alcoholgerelateerde inhoud. Minderjarigen komen dus ook in contact met alcoholgerelateerde inhoud, beginnen zelf na te denken over alcohol en de kans dat ze het zelf willen proberen stijgt."