Hoeveel moet je kind nu echt eten?

doorValérie Wautersop 26/03/2015

Iedere ouder kent het wel: de ene dag eet je kind je de oren van het hoofd, de volgende krijg je er amper een hap in en in beide gevallen maak je je zorgen. Want wat is nu een normale portie voor een kind om te eten?

Kinderen en hun eetgewoontes, het is een onderwerp dat in moederkringen vlot over de tong gaat, en op het internet vaak heel wat commotie veroorzaakt. Onlangs nog werd actrice Reese Witherspoon bijna gelyncht nadat ze een foto van het ontbijt van haar kinderen op Instagram postte. Het feit dat ze haar kinderen twee kaneelbroodjes als ontbijt voorschotelde kon er namelijk bij heel wat mensen niet in.

Toch zullen ouders van slechte eters haar geen ongelijk geven. Vaak is in zo'n geval ongezond eten nog altijd beter dan helemaal niet eten.

Bestaat dat eigenlijk wel: een typisch eetpatroon voor kinderen? Dokter Julie Green verklaart: "Er is een breed spectrum van wat normaal is als het over het eetpatroon van kinderen gaat. Eén van de basisregels is dat je hun eetlust moet laten bepalen wat ze wel of niet eten. Je kan ook beter naar de hoeveelheid kijken die ze op een volledige week eten dan naar hun eetpatroon op één dag. Eetlust is namelijk geen vast gegeven en fluctueert. De ene dag kan een kind bijna niets eten, terwijl het de andere dag haast uitgehongerd lijkt."

Vooral voor moeilijke eters is etenstijd vaak best moeilijk. Een half uur ruziemaken met je kind over het al dan niet eten van een erwtje is niet alleen vermoeiend, het is bovendien niet echt nuttig. "Het is veel beter om je gewoon geduldig op te stellen. Bovendien gebruiken sommige kinderen etenstijd als een manier om hun onafhankelijkheid en hun eigen willetje te testen."

Blijven aanbieden
Om die reden is het dan ook bijzonder belangrijk om voedsel te blijven aanbieden, zelfs de dingen waarvan je bijna zeker bent dat ze het niet gaan eten. Bij sommige kinderen duurt het namelijk weken voor ze besluiten om iets dat al een hele tijd aangeboden wordt eindelijk eens te testen. En zelfs dan nog kan het voorkomen dat ze het meteen weer uitspuwen. "Geef je kind in zo'n geval een complimentje omdat het geproefd heeft", aldus dr. Green, "zelfs wanneer hij of zij het meteen weer uitspuwt. Weet ook dat deze moeilijke eetperiode hoogstwaarschijnlijk weer overgaat. Kinderen worden minder kieskeurig naarmate ze ouder worden."

Voor hongerige kinderen is wachten tot etenstijd aanbreekt vaak een regelrechte kwelling. "Vooral jonge kinderen snappen niet dat het soms even kan duren voor er eten op tafel staat. Zij denken dat je meteen iets op tafel kan toveren wanneer de honger opsteekt. Daarom is het erg belangrijk een soort van ritme te krijgen in jullie eetpatroon. Probeer minstens enkele keren per week samen aan tafel te zitten, zelfs al is dat moeilijk met jullie drukke levensstijl. Het is namelijk erg belangrijk dat kinderen ook het sociale aspect van eten meekrijgen."

Bovendien is het erg belangrijk om zelf het goede voorbeeld te geven, omdat onze kinderen al van erg jonge leeftijd kijken naar wat wij doen. Zelf veel groenten, fruit en graanproducten eten op dagelijkse basis is daarbij cruciaal. Veel water drinken is daarnaast ook erg belangrijk. "Zorg er in elk geval voor dat jullie een bepaalde routine krijgen als het op jullie eetpatroon als gezin aankomt", besluit Green. "En maak je niet te veel zorgen als je denkt dat je kind te veel eet. Kinderen zijn volop in de groei en kunnen meestal zelf perfect inschatten hoeveel voedsel ze nodig hebben." Ook ouders van slechte eters moeten volgens haar niet wanhopen: "Hou het gewoon interessant en zorg voor afwisseling op het bord van je kind. En als alle andere manieren vergeefs blijken, dan kan het echt geen kwaad om terug te vallen op iets waarvan je zeker bent dat je kind het wel lust."