Jezelf motiveren na je vakantie doe je zo

doorLynn Guillaumeop 13/09/2017

Terugkomen uit vakantie, dat is niet alleen nagenieten. Vaak is er ook die confronterende 'reality check', waarbij je jezelf moet aansporen om de draad weer op te pikken. Terug naar het werk, het gezinsleven in goede banen leiden, een steentje bijdragen in het huishouden en tussen dat alles niet vergeten voor jezelf te zorgen. Hoe krijg je het allemaal rond? Het antwoord is: zelfmotivatie.

Wie goed is in zelfmotivatie is doorgaans beter georganiseerd, sterker in timemanagement én heeft meer zelfvertrouwen. Je krijgt het gevoel dat je meer controle hebt over je eigen leven en prestaties, en dat geeft natuurlijk een enorme boost. Maar hoe begin je eraan? Deze vier tips van Nathalie Arteel, waarderingsexpert en zaakvoerder van Arteel Group, helpen je op weg:

STAP 1: Zet je doelen op een rijtje

Duidelijk weten waar je naartoe wil - en waarom - is key. Wat maakt je gelukkig? Wat geeft je energie? Ga de verschillende delen van je leven af: je familie, geldzaken, gezondheid, werk. Eens je weet waar je aan wil werken, kan je je doelen erop afstemmen.

Definieer doelen op zowel korte als lange termijn: zo heb je concrete mijlpalen op de weg naar je ultieme eindbestemming. Het helpt altijd om dit ergens vast te leggen: schrijf het op, maak een mindmap of moodboard, of vertel erover aan iemand die je vertrouwt. Zo heb je altijd een geheugensteuntje om op terug te vallen.

En last but not least: vergeet niet om jezelf onderweg een schouderklopje te geven bij elke stap die je zet, hoe klein ook! Noteer desnoods je successen op dezelfde plaats waar je je doelen bijhoudt. Deze mini-overwinningen boosten je zelfvertrouwen en helpen je te blijven geloven in je einddoel.

STAP 2: Ga voor de dingen waar jij echt om geeft

Kies in je werk (en andere delen van je leven) de taken uit waar jij van houdt. Dat helpt je om ’s morgens op te staan, met stress om te gaan of eventueel een uurtje langer door te werken aan een belangrijk project. Ben je bijvoorbeeld echt geen planner, maar wel een creatief talent? Vraag dan hulp aan je collega die er wél plezier in schept en als geen ander met schema’s en tijdlijnen goochelt. Jij kan je dan concentreren op wat jou energie geeft. Kortom: ga voor succes in plaats van het vermijden van falen. Niet alleen ben je gemotiveerder, je zal ook beter presteren!

STAP 3: Een positieve ingesteldheid

Een positieve houding: dat gaat ook en vooral over de manier waarop je met jezelf communiceert. Geef je jezelf vaak kritiek of zeg je vaak tegen jezelf 'Ik moet meer…' of 'Waarom kan ik niet…'? Dit heeft een omgekeerd effect. Het goede nieuws is: positiever omgaan met jezelf kan je leren!

Begin met jezelf af en toe een compliment te geven wanneer je iets hebt verwezenlijkt. Om hier een echte gewoonte van te maken, kan je bijvoorbeeld elke avond 5 minuten stilstaan bij de positieve dingen die je die dag voor elkaar hebt gekregen. Zo creëer je een positief patroon: telkens je een stapje dichter zet bij je doel, zal je dit associëren met een gevoel van voldoening.

Ook wanneer er tegenslagen op je pad komen, is een positieve mindset van onschatbare waarde. Focussen op het negatieve helpt je niet vooruit en zorgt ervoor dat tegenslagen je successen overschaduwen. Relativeer: tel voor elke tegenslag hoeveel dingen wél goed gingen. Dit zal je meteen opfleuren!

STAP 4: Zoek steun rondom jou

Werk niet alleen aan jezelf, maar omring je ook met mensen die in jou geloven en het beste in je naar boven halen. Niets zo demotiverend als een vriend(in) of collega met wie je het goed kan vinden, maar die enkel aandacht heeft voor zijn/haar eigen doelen. Ga net op zoek naar eerlijkheid en openheid: feedback krijgen is heel belangrijk om gemotiveerd te blijven. En vertel ook over je plannen en doelen: met de steun van je omgeving zal je veel meer bereiken. 

Meer lezen? Dan is 'Durf, leef & onderneem! Handleiding voor een gelukkig, gezond en succesvol leven' van Nathalie Arteel een aanrader.