Joggen op de loopband, het is een kunst

doorTine Kintaertop 07/03/2016

Of je nu een beginnende loper bent, of een doorwinterde jogger die vlucht voor sneeuw en ijs: er komt een moment dat je voor het eerst op een loopband stapt. Verzwikte enkels zijn geen pretje, dus daar begin je best goed voorbereid aan.

1. Loop in het midden van de band
Het lijkt voor de hand liggend, maar veel sporters hebben de neiging om te ver vooraan te lopen. Als je bijna het bestuurbord raakt, ben je te dichtbij en beperk je je eigen bewegingsruimte. Netjes in het midden lopen is veel veiliger, zowel in de lengte als in de breedte.

2. Begin met wandelen
Dit geldt niet enkel voor beginners: begin elke sessie al wandelend, zodat je niet verrast wordt door de snelle band. Intussen warm je ook goed op en wordt de kans op blessures een stuk kleiner.

3. Loop niet te snel
Een loopband is niet de beste plek om aan sprinttraining te doen. Wil je zeer snelle intervallen lopen, dan zoek je best een vaste ondergrond uit. De kans dat je de controle verliest en je lelijk pijn doet, is immers reëel. Waag je toch de kans? Zorg dan dat je goed weet hoe je het apparaat moet stilleggen.

4. Dubbele knopen
Zorg dat de veters van je sportschoenen altijd een dubbele knoop hebben als je op een loopband stapt. Kies ook een schoen die perfect past en genoeg steun geeft. Je wil immers niet struikelen over een losse veter of uit je schoen schuiven terwijl je op een bewegende band staat.

5. Zoek een goede tracker
Een loopband houdt je uit de wind en regen, maar maakt tegelijk ook je gps-tracker nutteloos. Als je het belangrijk vindt om je vooruitgang te documenteren, moet je dus op zoek naar een alternatief. Apps als Runkeeper laten je ook toe om data van de loopband in te geven.


Als extra motivatie: dit zijn de leukste kunstjes die je op een loopband kan uitvoeren. Do not try this at home: