Juist ademen geeft je vleugels (1)

doorRedactieop 02/08/2009

We doen het 23.000 keer per dag. Niets zo natuurlijk en vanzelfsprekend als ademen. Helaas doen we het vaak verkeerd waardoor er veel potentiële energie verloren gaat en kwaaltjes zoals vermoeidheid en lusteloosheid de kop opsteken. Wij leren je opnieuw gezond ademen. Het resultaat is spectaculair!

Onderzoek geeft aan dat het merendeel van de werkende Belgen op een verkeerde manier ademhaalt. In hetzelfde onderzoek staat ook dat 45 procent van de mannen en 54 procent van de vrouwen door kortademigheid al na het oplopen van twee trappen staan te hijgen en daarom meestal voor de lift kiezen.

Als je geen stap buiten de deur zet en liever binnen blijft zitten, krijgt je lichaam geen kans om zuurstof te tanken en vraag je om ademhalingsmoeilijkheden. Zuurstofgebrek is een regelmatige bedreiging voor je hersencellen, die een overvloedige toevoer van zuurstof nodig hebben. Staat je ademhaling op een laag pitje, dan gaat je hersenfunctie achteruit en kun je je niet meer goed concentreren. Omdat je ook niet beweegt, worden je longen niet meer gestimuleerd om diep adem te halen. Voor een gezonde ademhaling is belangrijk dat je longen iedere dag goed doorlucht worden. Vergeet niet dat als je een stilzittend leven achter je computer leidt, je slechts één tiende van je totale longcapaciteit gebruikt. Gevolg is dat je longen minder zuurstof opnemen en je afvalstoffen erg langzaam worden afgevoerd.

Knellende kleren funest
Uit een aantal onderzoeken van Amerikaanse en Duitse medici is gebleken dat een te strakke outfit je ademhaling belemmert. Als je knel- lende broeken of nauwsluitende ceintuurs draagt, ga je onrustig ademen, wordt je bloedsomloop ontregeld en kun je last krijgen van buik- en maagklachten.

Geen luide muziek
Brits onderzoek laat zien dat je manier van eten je ademhaling sterk beïnvloedt. Als je tijdens het eten naar harde, opwindende muziek luistert, wordt het hap-slik-weg en ga je onrustig ademen. Wil je per se tijdens het eten naar muziek luisteren, kies dan voor een zacht, rustig achtergrondmuziekje. Je gaat dan vanzelf bewust langzamer ademen en... je krijgt ook niet zo snel de hik.

Roker? Test je longen
Hoe meer je rookt, hoe moeilijker je ademhaling. Je longbeweging is minder volledig, zodat er meer lucht in je longen achterblijft bij het uitademen. Neem de proef op de som: steek een kaars aan en ga er ongeveer 80 centimeter vandaan zitten. Probeer nu in één keer de kaars uit te blazen. Je zult merken dat je extra kracht moet zetten bij het blazen, terwijl het bovendien zelden lukt de kaars in één keer te doven. Een niet-roker daarentegen heeft er doorgaans nauwelijks moeite mee. Als je niet kan of wil stoppen met roken is dit alvast een goede oefening om je zwakke longen een beetje op te peppen: neem een rietje in je mond, adem zo diep mogelijk in en vervolgens door je neus langzaam weer uit. Omdat je de lucht door een smalle opening naar binnen moet zuigen, neemt de zuurstoftoevoer toe zodat je longfunctie sterker wordt. Herhaal de oefening elke dag drie keer.

Gebruik je neus
Misschien is het even wennen voor je, maar het is heel belangrijk dat je in plaats van door je mond, door je neus ademhaalt. De kleine haartjes in je neus werken als een filter, die de ingeademde lucht grondig van ziektekiemen, bacteriën en stofdeeltjes reinigt. Bovendien adem je dieper, gelijkmatiger en langzamer, wat weer een rustgevend gevoel geeft. Ook als je aan lichaamsbeweging doet, is het belangrijk om goed door de neus te blijven ademhalen. De Chinese wijsgeer Lao Tse zei het zo: 'Diep en vol ademhalen door je neus houdt ziekten en kwalen op een afstand, verhoogt je prestatievermogen en houdt je gezond.'

Volgens recent onderzoek van de Universiteit van Utrecht kan de neusademhaling keel-, neusen oorklachten met de helft verminderen.

... Maar check hem eerst
Merk je dat je niet goed door je neus kan ademen, doe dan even dit simpele ademhalingsproefje: ga ontspannen op je rug liggen en adem vijf keer door je neus. Goed opletten of je door één of beide neusgaten ademt. Adem je slechts door één van je neusgaten, dan kan een scheef tussenschotje in je neus de grote boosdoener zijn. Vraag je huisarts om advies.

SOS hyperventilatie
Van alle Belgische patiënten die om uiteenlopende redenen een arts raadplegen, blijkt gemiddeld tien procent te hyperventileren. Meestal krijg je een hyperventilatie-aanval als gevolg van stress of psychische druk, waarbij je voortdurend snel en ongecontroleerd ademt. Een aanval gaat meestal gepaardmet paniek, overmatig transpireren, kortademigheid, duizeligheid, benauwd gevoel en soortgelijke klachten.

Hyper staat voor te vlug en ventilatie voor ademen en zuchten. Normaal raak je bij de uitademing koolzuur kwijt. Dat is nodig want anders zou de zuurgraad van je lichaam te sterk oplopen. Bij hyperventilatie raak je juist té veel koolzuur kwijt, waardoor je lichaam een tekort aan zuur krijgt. Bovendien verandert de chemische samenstelling van je bloed, waardoor er allerlei nare, maar doorgaans onschuldige verschijnselen ontstaan. Natuurlijk kun je niet om je huisarts heen, maar je kunt ook zelf het nodige doen om een aanval de baas te blijven. Zodra je een aanval voelt opkomen, houd dan meteen een plastic zakje voor je mond en neus. Door het uitademen komt er veel koolzuurgas in de zak, dat vervolgens weer wordt ingeademd. Daardoor stijgt het koolzuurgehalte in je bloed en verdwijnen de verschijnselen binnen een paar minuten.

Adem stress weg
De meest voorkomende oorzaak van een verkeerde ademhaling is stress. Volgens de traditionele Indiase geneeswijze Ayurveda, is de wisselende neusgatademhaling één van de beste remedies tegen stress. Afwisselend ademhalen door de neusgaten activeert beide hersenhelften, waardoor er een diep gevoel van rust en vrede ontstaat. Dat doe je zo: ga ontspannen in een stoel zitten. Sluit met je duim je rechterneusgat af en adem door je linkerneusgat langzaam en diep in. Houd je adem zes seconden vast, druk intussen je linkerneusgat in en adem door je rechterneusgat langzaam uit. Herhaal de wisselende neusgatademhaling vier keer. Blijf na dit ritueel nog vijf minuten ontspannen zitten, terwijl je rustig door je neus ademhaalt. Geloof het of niet, maar je hebt je nog nooit zo rustig gevoeld.

Liever geen borst
Je hebt de keuze om op twee verschillende manieren adem te halen, met je borst of met je buik. Ademhalingsexperts raden je de borst- of kopademhaling niet aan omdat je dan snel, kort en minder diep ademhaalt. Doordat je oppervlakkig ademt, benut je alleen het bovenste gedeelte van je longen, waardoor je slechts een klein gedeelte van je longcapaciteit gebruikt. Vooral als je opgewonden of angstig bent, heb je een 'hoge' ademhaling. Je ademt dan versneld in en uit omdat je alleen je borstspieren gebruikt. Dat vraagt veel inspanning en bovendien krijgen je longen dan onvoldoende lucht toegevoerd. Ook verlies je door je borstademhaling kilo's energie, omdat je tijdens het in- en uitademen te veel spieren moet aanspannen.

Het gezaghebbende medische magazine The Journal of the Royal Society of Medicine meldde onlangs dat ademen door je borst tot vervelende klachten zoals duizeligheid, moeheid, hartkloppingen en slaapproblemen kan leiden. Uitgedokterd werd dat veel Belgen met gezondheidsproblemen oppervlakkig ademhalen en zich daarom minder energiek, fit en ontspannen voelen.

... Wel buik
Volgens ademhalingspecialisten is de buikademhaling te verkiezen boven je borstademhaling. Door je buik ademen is de beste natuurlijke manier van ademen die weinig moeite kost en veel lucht en dus energie oplevert. Als je vanuit je middenrif rustig ademt, wordt je totale longoppervlak benut en worden je longen grondig gereinigd.

Heb je eenmaal geleerd door je buik te ademen dan ga je rustiger en ook dieper ademhalen, waardoor je vanzelf meer gaat ontspannen. Je longen worden gevuld met lucht, waardoor je zuurstoftoename optimaal wordt. Bovendien is de buikademhaling de meest ideale ademhaling om van je gezondheidsklachten zoals hoge bloeddruk, moeheid en stress af te komen. Nog een pluspunt: tijdens je buikademhaling worden je inwendige organen, zoals je darmstelsel, zachtjes gemasseerd en dat is mooi meegenomen als je problemen met je stoelgang hebt.

Uit Goed Gevoel juli 2009, door Simon Cuvée