Krampen? Deze natuurlijke middeltjes helpen

doorTine Kintaertop 03/12/2014

Sommige vrouwen merken nauwelijks wat van hun maandelijkse stonden, maar velen hebben niet zoveel geluk. Krimp jij ook iedere maand weer in elkaar met pijnlijke krampen? Probeer dan zeker deze natuurlijke middeltjes eens.

Natuurlijk zijn er altijd paracetamol, aspirine en andere medicatie om de pijn wat te verlichten. Maar die kunnen het je maag soms wat lastig maken, en veel mensen nemen niet graag veel pillen op korte tijd. Deze natuurlijke methodes hebben gelukkig ook hun nut bewezen:

Nidra Yoga
Yoga is op zich natuurlijk al gezond, maar deze specifieke stijl heeft extra voordelen tijdens je maandstonden. De sessies focussen op het bereiken van een toestand van diepe relaxatie, door onder meer gebruik te maken van meditatie. Onderzoek heeft uitgewezen dat deze vorm van yoga de hormonen die krampen veroorzaken doet dalen.

Gember- en kaneelthee
Een warme drank zal je buikpijn al een beetje verminderen, maar deze specifieke kruiden zijn zeer goed tegen krampen. Gember wordt al eeuwen toegepast als pijnstiller, en kaneel heeft een ontstekingsremmende werking die de samentrekkingen van je baarmoeder tegengaan.

Workout
Een ferme workoutsessie, met heel wat druppels zweet, jaagt je endorphineproductie de hoogte in. Dat verlicht de krampen, maar kan ze ook helemaal voorkomen. Meer sporten in de week voor je maandstonden kan je regels een stuk aangenamer maken. Vrouwen die vaak sporten rapporteren vaak een verschil.

Een orgasme
Veel vrouwen mijden seks tijdens de maandstonden, maar het heeft zo zijn voordelen. Bij sommige vrouwen werkt een orgasme beter tegen menstruele krampen dan een pijnstiller. De wetenschap erachter is niet helemaal duidelijk, maar waarom zou je het niet eens proberen? En als je partner dat niet zo ziet zitten, kan je altijd je vibrator nog eens inschakelen.

Warmte
An oldie but a goodie: niets brengt zo snel verlichting bij buikkrampen als warmte. Een lekker heet bad of een stomende douche zal je al snel helemaal relaxen. De warmte laat immers meer bloed naar je onderbuik stromen, waardoor de spieren daar ontspannen. Je kan natuurlijk geen uren onder het water blijven staan, maar geen nood: een pittenzak of zelfs een hotpack op je buik bieden al soelaas.