Last van slapeloosheid? Dit zijn de oorzaken

doorValérie Wautersop 25/09/2015

Vrouwen lijden meer aan slapeloosheid dan mannen, dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van de Christelijke Mutualiteit bij 27.000 Vlamingen. Wij gingen op zoek naar onverwachte dingen in je interieur, die een grote invloed hebben op je slaappatroon.

1. Rommel
Je denkt misschien dat je wat uitrust door je slaapkamer niet op te ruimen, maar dat klopt niet. Uit een onderzoek van de Princeton universiteit blijkt dat een rommelige omgeving ervoor zorgt dat je mentale energie spendeert aan stress, wat je alleen maar vermoeider doet voelen.

2. Je barkast
Een glaasje wijn voor je naar bed gaat helpt je dan misschien wel sneller de slaap vatten, maar je slaapkwaliteit lijdt er ook onder. Verwacht je na enkele glazen wijn aan een onrustige slaap waarin je meermaals zal wakker worden.

3. Je thermostaat
In tegenstelling tot wat je misschien altijd dacht zorgt een warme temperatuur er net niet voor dat je beter slaapt. Het lijkt gezellig om in een warme kamer in bed te kruipen, maar voor een optimale slaap hou je de temperatuur op je kamer beter tussen de 15 en 20 graden.

4. Je GSM
Door je GSM naast je bed te bewaren verstoor je je slaappatroon. Het is niet alleen bijzonder verleidelijk om snel even je social media te checken wanneer je wakker wordt tijdens de nacht, de kans is daarnaast ook groot dat een binnenlopende melding of sms de oorzaak is waarom je wakker schrok.

5. Je gordijnen
Wie gedurende de dag voor lange tijd blootgesteld wordt aan natuurlijk licht, slaapt gemiddeld 46 minuten langer 's nachts. Meer natuurlijk licht in huis zal je dus beter doen slapen.