"Liefdescontract" moet kantoorromances aan banden leggen

doorRedactieop 23/12/2007

Zo'n 70 procent van de werknemers, zo blijkt uit onderzoeken in verschillende landen, beleeft wel eens een avontuurtje op het werk. Leuk voor de tortelduijfjes, maar ook niet zonder risico's voor hen en voor het bedrijf. Daarom, zo schrijft de Sunday Telegraph, vragen steeds meer firma's dat hun personeelsleden een "liefdescontract" ondertekenen, waarin zij beloven dat ze een eventuele romance zullen melden, om op die manier problemen te vermijden wanneer de relatie eindigt.


Relaties
Wie voltijds werkt, brengt vaak meer uren door met collega's dan met de partner thuis en dat soms onder veel 'spannender' omstandigtheden. Geen wonder dat in de koffiehoek of bij de kopieermachine vaak leuke contacten ontstaan, die gemakkelijk leiden tot een volgende stap zoals een kopje koffie buiten de firma. En van het een komt dikwijls het ander: een relatie.


Vernederd
In veel gevallen hebben de kantoorminnaars thuis al een partner of een gezin, en doen ze hun uiterste best om de relatie geheim te houden. Maar heimelijke telefoontjes of het bijna gelijktijdig terugkomen van de lunchpauze maakt aan de collega's al snel duidelijk dat er iets aan de hand is. Dat kan al leiden tot spanningen en beschuldigingen van favoritisme, maar echt moeilijk wordt het pas als de relatie afspringt en een van de partijen zich vernederd voelt.

Rechter
Om die reden voegen bedrijven in Amerika, waar volgens trendwatchers 60 procent van de mensen wel eens 'iets' heeft gehad op het werk, een 'liefdescontract' toe aan het arbeidscontract. Dit houdt in dat wie een relatie op het werk heeft dat aan de human resources manager meldt, zodat na de breuk geen klachten kunnen worden ingediend wegens discriminatie en niemand de firma voor de rechter kan slepen. In zo'n contract verbindt de werknemer zich er ook toe te zorgen dat een verhouding op de werkvloer zijn of haar professionele gedrag niet negatief zal beïnvloeden.

Dat principe wordt nu al in een kwart van de Amerikaanse bedrijven toegepast, waait nu ook over naar Engeland en zal dus ook het Kanaal wel oversteken. Oppassen dus in de koffiehoek. (afp/mvl)