"Luisteren naar klagers is slecht voor ons brein"

doorLynn Formesynop 13/09/2012

Zou jij ook liefst tijdelijk doof zijn als iemand oeverloos begint te klagen? Uit recent onderzoek blijkt dat je groot gelijk hebt, want luisteren naar te veel geklaag zou slecht zijn voor de hersenen op meer dan één manier.

"De hersenen werken veel meer als een spier dan we dachten. Dus wanneer je te lang in een klaaghoekje wordt geduwd om te luisteren naar iemands negativiteit, is de kans groot dat jij je ook zo zal gedragen", verklaart Trevor Blake.

Hersenschade?
Erger nog, blootgesteld worden aan te veel geklaag en gezaag zou je effectief verstommen. Uit onderzoek blijkt dat 30 minuten non-stop negativiteit, in gesprekken of op televisie - neuronen in de hippocampus aantast. "Kort door de bocht: geklaag maakt pap van je hersenen, net het deel dat je nodig hebt om probleemoplossend te denken", klinkt het.

Probleem vs klacht
Toch wordt de nadruk gelegd op het verschil tussen de aandacht vestigen op dingen die verkeerd zitten (met als doel het probleem te fiksen) en klagen. "Doorgaans willen klagers eigenlijk geen oplossing, ze willen gewoon kunnen zagen. Je kan iedereens brein bijna horen rinkelen als een groepje mensen samenkomt en begint met "Is dat niet vreselijk?" Het zal je brein aantasten, ook al luister je slechts passief. Wie bovendien probeert het gedrag van klagers te veranderen, zal zelf het onderwerp worden van de klacht", klinkt het.

Afweermechanismen
Gelukkig zijn er volgens Blake manieren om jezelf (én je hersenen) te verdedigen tegen al die negativiteit.

1. Afstand
"Eigenlijk moet je luisteren naar klagers zien als passief roken. Aangezien het niet makkelijk is om rokers van hun verslaving af te helpen, is de beste optie gewoon afstand te nemen. Je hersenen zullen je dankbaar zijn als je - indien mogelijk - het geklaag kan afwenden", aldus Blake.

2. Probleemoplossend
Is afstand geen optie? Vraag dan aan de klager van dienst om oplossingen te bedenken voor zijn of haar probleem. "Probeer de persoon in kwestie verantwoordelijkheid te doen opnemen voor het vinden van een oplossing. Ik antwoord op klachten standaard: "Wel, wat ga je daar aan doen?". Heel wat mensen lopen dan weg omdat ik hen niet geef wat ze willen", klinkt het. Gelukkig zijn er soms ook mensen die wel probleemoplossend aan de slag willen, wat leidt tot een constructief gesprek.