Meer brein, minder medicijn

doorRedactieop 07/07/2015

Gezonde voeding, veel lichaamsbeweging en slechte gewoonten verbannen. We proberen het allemaal om in topvorm te blijven. Maar wat dacht je van jezelf gezond denken?

We menen allemaal dat ernstige ziektes in onze genen zitten. Of dat ze gewoon brute pech zijn. In beide situaties gaan we naar de dokter en volgen we netjes zijn raad op. Toch is het nutteloos om in te zetten op de gezondheid van je lichaam zonder je geest erbij te betrekken, zo meent dokter Lissa Rankin, auteur van het boek 'Meer brein, minder medicijn'. Volgens haar onderschat de moderne geneeskunde de kracht van het brein om het lichaam te genezen of gezond te houden.

Haar basisstelling? Als negatieve gedachten en angst de overhand krijgen, dan pikken je hersenen dat op. Terecht of onterecht, je brein schat de bedreiging als echt in en schakelt over op het vecht-of-vluchtmechanisme. Vanaf dan denkt je lichaam alleen nog aan je veiligheid op korte termijn en zet het de onderhouds- en reparatiefuncties stop. Zit je weer goed in je vel, doe je wat je graag doet en ben je optimistisch, dan wakkert je lichaam je immuunsysteem aan.

'Anders dan het eeuwenoude dualisme vooropstelt, is het brein een onderdeel van het lichaam', bevestigt professor Patrick Cras, diensthoofd Neurologie in het UZ Antwerpen. 'De processen in je lichaam worden gestuurd door je brein en omgekeerd. Zit je gevangen in een negatief gedachtenpatroon, dan creëer je stress. Hoewel je een gezonde dosis stress nodig hebt om te functioneren, zal je systeem bij aanhoudende stress in elkaar klappen. Bij ontspanning komen je hartslag en andere functies van het lichaam daarentegen tot rust.' Precies dan genees én voorkom je beter ziektes. Klaar om jezelf gezond te denken? Volg het stappenplan!

Stap 1: geloof dat je jezelf kan genezen
Negatieve denkbeelden over je gezondheid halen elke poging om jezelf te helen onderuit. Wat jij gelooft, manifesteert zich in je lichaam. Denk je positief, dan daalt je stressniveau en stimuleer je onder andere endorfines die je pijn verlichten en symptomen verzachten.

Verander je denkpatroon
Vervang bewust negatieve gedachten door positieve uitspraken. Denk dus niet: 'Ik krijg kanker, want mijn moeder had het ook of ik leef ongezond'. Focus verder op wat je wil, want je onderbewustzijn verwerkt geen nuances. Met andere woorden: als jij denkt 'Ik wil niet geloven dat ik mijn hele leven ziek zal zijn', dan hoort je onderbewuste 'Ik wil geloven dat ik mijn hele leven ziek zal zijn'.

Wees optimistisch
Optimisten weten dat ze altijd op hun pootjes terechtkomen, ongeacht hoe groot de ellende is. Pessimisten zien dat anders en spammen hun brein met negatieve gedachten. Ze denken dat de negatieve ervaring altijd zal voortduren en ontketenen een stressreactie in het lichaam. Daardoor wordt je lichaam (nog meer) ontvankelijk voor ziekten. Ook onderzoek staaft dat hoop, optimisme en humor resulteren in lagere sterftecijfers. Wees dus dankbaar voor wat je hebt en weet dat pech tijdelijk is.

Ontspanningsmodus aan
Je geest kalmeren maakt je meer vatbaar voor andere overtuigingen. Bovendien wakkert een ontspannen lichaam je immuunsysteem aan. Deze ontspanningsmodus opwekken doe je bijvoorbeeld door een woord, geluid, zin of spier- beweging te herhalen in dagelijkse activiteiten zoals koken of winkelen.

Mediteer
Wist je dat Tibetaanse monniken erin slagen hun lichaamstemperatuur te doen stijgen door zich een brandend vuur in hun buik in te beelden? Meditatie is dus meer dan een luxe! Bovendien vermindert het stress, angst en depressiviteit. Idealiter mediteer je dagelijks twintig minuten. Moeilijk in te plannen? Begin met vijf minuten en bouw op. Zoek een rustig plekje, nestel je op de grond en zet een wekker aan, zodat je de ogen kan sluiten. Recht je rug, focus op je ademhaling en denk enkel aan het hier en nu. Dwalen er andere gedachten door je hoofd, erken ze dan, maar hecht er geen belang aan.

Fake it until you make it
Visualiseer je gezonde lichaam als een film in je brein. Sluit je ogen, haal een paar keer diep adem en zie hoe je lichaam geneest van elke ziekte of kwaal. Wees specifiek en zoek vooraf de anatomie en fysiologie van je ziekte op. Bekijk jezelf vitaal en vrij van ziektes, met al je zintuigen! Voel, zie, ruik, hoor en proef je genezen. Zo bouwt je brein deze overtuiging in je onderbewuste in.

Stap 2: vind de juiste steun
Hoewel je geest je lichaam kan genezen, onderneem je de reis het best niet in je eentje. Vraag raad aan een therapeut of andere begeleider en laat je omringen door familie en vrienden.

Beschouw je dokter als medicijn
Veel mensen voelen zich al beter op weg naar hun arts. Dat komt doordat ze geloven in hun arts en eraan gewend geraken dat ze zich na het bezoek beter voelen. Weet eveneens dat een geruststellende arts de stress in je lichaam bij slecht nieuws doet afnemen.

Zoek hulpverleners die in je geloven
Uit onderzoek blijkt dat als je zorgverlener gelooft dat je beter wordt, jij baat hebt bij die gedachte. Blijft je arts je zonder een sprankeltje hoop negatieve statistieken voorschotelen, is je zorgverlener helemaal niet met je begaan of twijfelt hij aan je intuïtie, dan mag je gerust op zoek gaan naar iemand anders. Bedenk dat artsen getraind zijn om realistisch (lees: pessimistisch) te zijn en communiceer je positieve overtuigingen naar je arts.

Bouw een gezondheidsteam op
Als je een team samenstelt dat ook genezers buiten de reguliere geneeskunde telt, zorg er dan voor dat iedereen bereid is om samen te werken. Zo zadelen ze je niet op met tegengestelde adviezen, die je in verwarring brengen. Zorg er ook voor dat ze je alles haarfijn uitleggen. Als jij begrijpt wat er in je lijf gebeurt, kan je bijdragen tot je genezing.

Investeer in positieve relaties
Amerikaans onderzoek toont aan dat gezelschap van geliefden je gezondheid meer beïnvloedt dan wat je eet, hoeveel je beweegt of andere leefgewoonten. Doorbreek je eenzaamheid, sluit je aan bij een groep, maar kies je vriendenkring verstandig. Zorg ervoor dat je je aan het eind van de dag gesteund voelt, in plaats van beoordeeld.

Stap 3: luister naar je lichaam en je intuïtie
Als je pijn hebt, probeert je lichaam je iets te vertellen. Het probleem negeren of verdoezelen met een pijnstiller, helpt je op lange termijn niet vooruit. Durf contact te maken met je intuïtie.

Benoem wat je voelt
Geef een naam aan wat je voelt. Wees specifiek en vermijd algemene termen zoals goed of slecht. Vraag je eerder af of een lichaamsdeel stijf, soepel, licht, zwaar, tintelend, warm, koud, gevoelig, verdoofd, sterk, zwak ... aanvoelt. Of misschien ervaar je een beklemd, uitbundig of zwaar gevoel? Gebruik zoveel mogelijk zintuigen.

Geniet van seks
Geen betere methode om je bewust te worden van je lichaam dan een flinke vrijpartij. Maar ook fysieke activiteiten zoals dansen, yoga, wandelen, fietsen en skiën maken je bewuster van je lichaam, van wat goed voelt en zelfs van wat pijn doet!

Beslissen?
Let op je houding: let bij het nemen van beslissingen op hoe je lichaam reageert. Voel je licht of zwaar aan nadat die man je mee uitvroeg? En die nieuwe baan, reageerde je open of gesloten op het goede nieuws? Je lichaam is je kompas. Besteed er aandacht aan.

Stap 4: achterhaal de oorzaak
Je verhoogt je kans op het genezen of voorkomen van ziektes door te graven naar de oorzaak van stressreacties in je lichaam.

Wat heb je nodig?
Of je ziekte nu ontstaan is doordat je te veel dronk, rookte of at, of brute pech is, het heeft geen zin jezelf te berispen voor gedane dingen. Doe je dat wel, dan veroorzaakt dat een stressrespons en maakt dat de zaken erger. Toch bestaat er zoiets als persoonlijke verantwoordelijkheid. Als de grondoorzaak van je verzwakte immuunsysteem eenzaamheid, werkstress of depressiviteit is, behandelt medicatie je slechts tijdelijk. Ga via een meditatie na wat je lichaam, buiten wat je arts aanraadt, nodig heeft om te genezen. Luister naar jezelf.

Ben jij in balans?
Hou een week lang bij waar je aandacht aan gegeven hebt: je fysieke of geestelijke gezondheid, geld, je omgeving, seksualiteit, spiritualiteit, relaties, creativiteit, je werk of levensdoel. Dat zijn volgens Lissa Rankin de pijlers voor een duurzame gezondheid. Op het einde van de week kijk je naar wat het meeste van je energie en tijd gaat en welke elementen uit balans zijn.

Wat is de grondoorzaak?
Je lichaam is de spiegel van je levenservaringen. Mensen die gelukkige, gezonde keuzes maken, zoals sterke banden met familie en vrienden en werk waarvan ze houden, leiden een leven vol positivisme. Identificeer de bron van je stressreacties en ontdek welke activiteiten je ontspannen. Dat doe je door jezelf vragen te stellen over alle facetten van je leven en je ziekte. Voel je je gesteund door je zorgverleners? Leef je het leven dat je wenst? Wat ontspant je? Schrijf het antwoord neer. De werkpunten waaraan je meer aandacht wil schenken vormen je diagnose!

Stap 5: schrijf je eigen recept uit
Diagnose gesteld? Dan is het, naast de mogelijke behandeling van je arts, hoog tijd om je gezondheid in eigen handen te nemen. Zo vergroot je de slaagkansen van de traditionele geneeskunde.

Participeer aan je genezing
Beschouw jezelf als een volwaardige partner in het genezingsproces. Consulteer de beste artsen, maar hou de touwtjes in handen. Informeer je en neem actief deel aan je behandelplan.

Tijd voor een plan
Vertaal je inzichten van stap 4 naar een actieplan. Neem je diagnose erbij en vraag jezelf voor elk item af wat je het best aanpakt.

Onderneem actie
Overwin je angsten en zet de stap naar verandering, hoe moeilijk dat ook klinkt. Wie weet roept de vraag over hoe je dat allemaal klaar zal krijgen een stressreactie op. Blijf op moeilijke momenten trouw aan jezelf.

Wachten kan (maar niet te lang)
Wees vriendelijk voor jezelf wanneer je de tijd niet rijp acht om de nodige veranderingen in je leven aan te brengen. Je zal weten wanneer het tijd is om de sprong te wagen. Wachten is oké, maar doe het ook niet te lang.

Stap voor stap
Als je besluit om ervoor te gaan, doe het dan stap voor stap. Forceer niets. Sterk jezelf door acceptatie, dankbaarheid en liefde. Die heb je nodig om vol te houden.

Stap 6: focus niet op het resultaat
Voel je geen mislukkeling als je ziekte niet verdwijnt. Je kan alles goed doen en soms toch geen genezing ervaren.

Helen of genezen?
Jezelf helen betekent weer heel worden en spiritueel ontwaken. Weet dat je kan genezen zonder heel te zijn en omgekeerd. Een garantie op je genezing heb je nooit, maar door te helen maximaliseer je wel je kansen én voorkom je ziekte.

Controle is een illusie
Omarm onzekerheid, want controle is een illusie. Dat zal je weten wanneer je, ondanks al je goede voornemens, ziek wordt. Onzekerheid kan voor het onbekende staan, maar ook voor mogelijkheden. Volg je dromen en open je hart. Durven te leven zou weleens je leven kunnen redden.

Meer info?
'Meer brein, minder medicijn' van Lissa Rankin (Lev. Uitgevers, € 19,95)

Door Sofie De Niet