Natuurlijke zoetmakers getest

doorRedactieop 01/04/2011

Dat suiker onze gezondheid niet ten goede komt, horen we wel vaker. Maar welk zoetmiddel gebruiken we dan best in de keuken? Wij vroegen het aan Katrien Cocquyt, diëtiste met een bijzondere interesse in alternatieve voedingswijzen.



1. Ahornsiroop
In een notendop
Ahornsiroop of esdoornsiroop is afkomstig van de Canadese esdoorn. Het zoete esdoornsap wordt verwarmd waardoor het geleidelijk aan in een sterk geconcentreerde, licht- tot donkergekleurde siroop verandert.

Het oordeel van de diëtist
Katrien Cocquyt: 'De smaak van ahornsiroop benadert de zoete smaak van witte suiker, waardoor velen hem erg lekker vinden. Koop je ahornstroop, kies dan bij voorkeur voor een siroop met een C-kwaliteitslabel. Die is mineraalrijk en daardoor ook minder nadelig voor ons lichaam. Je vindt deze siroop in de natuurvoedingswinkel. Helaas hebben de meeste supermarkten enkel ahornstropen met graad A in hun gamma. Die zijn een stuk zoeter maar mineraalarm. Wie de stap naar andere natuurlijke suikervervangers zoals granenstropen (voorlopig) nog te groot vindt, zal met ahornsiroop veel minder het gevoel hebben iets te missen. Probeer sowieso minder zoetmiddel te gebruiken dan je gewend ben. De meeste recepten bevatten immers véél meer suiker dan nodig.'

Bewaartip: Eens geopend bewaar je ahornsiroop best in de koelkast.

Voedingswaarde
3/4 kop ahornstroop vervangt 1 kop witte suiker. 100 ml ahornstroop bevat 334 calorieën.

Lekker bij
Ahornsiroop is erg lekker in gebak, op pannenkoeken en wafels, bij zure zuivelproducten, roomijs, ontbijtgranen en muesli. Ook als vloeibare tafelzoetstof is hij populair: ahornsiroop in een kop (earl grey) thee smaakt heerlijk.

Agavesiroop
In een notendop

De agave is een tropische vetplant die van nature in Mexico, Zuid-Amerika en de zuidelijke Verenigde Staten voorkomt. De stam van de plant wordt uitgeperst waarna het sap verwarmd wordt en zo de uiteindelijke agavesiroop ontstaat. Natuurlijke agavesiroop is een ongeraffineerd product waardoor het rijk is aan natuurlijke vitaminen en mineralen.

Het oordeel van de diëtist

'Agavesiroop zit boordevol fructose. Deze suikersoort heeft een hoge zoetkracht. Vooral de lage glycemische index is erg interessant: fructose doet de bloedsuiker slechts geleidelijk aan stijgen. Precies daarom wordt fructose vaak aan diabetici aangeraden. Toch zijn diabetespatiënten best matig met fructose. We weten immers dat glucose sneller in vet omgezet wordt. Het probleem verschuift dus enkel.

Diabetici moeten hun basisvoeding aanpakken, suikervervangers zijn voor hen zeker geen prioriteit.' 'Ook maïsfructose en chicoreifructose danken hun zoete smaak aan de hoge concentratie van fructose, maar zijn echter veel meer geraffineerd dan agavesiroop. Van alle fructosesiropen is agevesiroop dus het meest interessant.' 'Door zijn uitgesproken zoete smaak is agavesiroop weliswaar niet de gezondste suikervervanger (hij bevat veel enkelvoudige suikers), maar zoetebekken die hun gebruik van witte suiker willen afbouwen, zetten door voor agavesiroop te kiezen alvast een stap in de goede richting.'

Voedingswaarde

Je kan een hoeveelheid suiker vervangen door 3/4 agavestroop. 100 gram agavestroop bevat 312 calorieën.

Lekker bij

Dankzij zijn lichte kleur is agavesiroop een interessant zoetmiddel bij de bereiding van geleien van bloemen zoals paardebloem, vlierbloesem... De siroop laat zich makkelijk mengen en kan ook bij koken en bakken gebruikt worden. Zet de oven dan zo'n 25 graden lager. Verder gebruik je deze siroop net als witte suiker in desserten, koude en warme dranken, confituren, melkproducten...

3. Rijststroop
In een notendop

Rijststroop is een granenstroop, net als gerstemoutstroop, tarwemoutstroop, rijstemoutstroop en maïsmoutstroop.

Granenstropen hebben één ding met elkaar gemeen: ze ontstaan uit volle granen en smaken mild zoet. Bovendien zijn deze stropen niet geraffineerd, wat betekent dat tijdens het productieproces de natuurlijke bouwstenen bewaard bleven. Granenstropen bevatten dus nog de nodige vitaminen en mineralen voor hun verdere vertering in ons lichaam. Rijststroop wordt gemaakt door gemalen volrijst met water te vermengen en tot een pap te koken. Daarna veranderen enzymen de structuur van de pap en zorgen ze voor de zoete smaak. Het nodige filteren en koken levert uiteindelijk de dikke, kleverige, goudkleurige stroop op.

Het oordeel van de diëtist

'Granenstropen worden bereid uit het zetmeel van granen. De bereiding steunt op één principe: door de inwerking van enzymen wordt het zetmeel versuikerd. Om dat proces te begrijpen, is het handig even te verduidelijken hoe ons speeksel werkt. Speeksel zit immers ook boordevol enzymen die de structuur van koolhydraten of suikers veranderen: lange suikerketens worden in korte ketens omgezet die zoeter smaken.

Door langer te kauwen op volwaardig brood, gekookte rijst of deegwaren worden die met ons speeksel vermengd én al gedeeltelijk afgebroken, waardoor de smaak zoeter wordt.

De vertering van suikers start dus eigenlijk al in de mond. Daarom is het belangrijk om ons voedsel goed te kauwen en te vermengen met speeksel. Granenstropen bevatten heel wat minder enkelvoudige suikers dan andere suikervervangers. Ze smaken dan ook wat minder zoet. Enkelvoudige suikers zorgen voor een snelle, zoete smaak maar jagen ook de bloedsuiker meteen de hoogte in.

Bovendien leveren ze slechts kortstondige energie. Binnen een gezond voedingspatroon kies je dus best voor voedingsmiddelen die rijker aan meervoudige suikers zijn en dus langdurig energie geven.'

'Granenstropen zijn een bijzonder interessant alternatief voor suiker. Van alle granenstropen heeft rijststroop de meest neutrale smaak. Andere granenstropen hebben een meer specifieke smaak waardoor ze iets moeilijker te combineren zijn. Al is gerstemoutstroop bijvoorbeeld erg lekker in zelf bereide nougat of sesamrepen.'

'Rijstemoutstroop bevat vaak nog actieve enzymen. Voeg je deze stroop toe aan pudding, dan zal die moeilijk dikken. Het zetmeel dat je als bindmiddel gebruikt zal door de aanwezige enzymen immers afgebroken worden. Is je havermoutpap te dan kan een beetje rijstemoutstroop ze weer wat smeuïger maken. Je kan rijstemoutstroop ook aan dikke babypap toevoegen: zo wordt die wat dunner en wordt het verteringsproces al in gang gezet.'

Bewaartip: Gebruik altijd een propere lepel wanneer je granenstroop neemt. Zelfs een klein beetje speeksel kan de suikers in granenstroop doen afbreken waardoor schimmel kan ontstaan.

Voedingswaarde

225 g witte suiker kan je vervangen door 160 rijststroop. Hou er rekening mee dat de structuur anders is. Ook de smaak is zachter. 100 g rijststroop bevat 316 calorieën.

Lekker bij

Rijststroop is een goed zoetmiddel voor pudding, taart, krokante koekjes of cake. Ook om zelf marsepein te maken is het geschikt. Verder kan je het ook gebruiken om thee of koffie te zoeten en zelfs als smeersel op de boterham. Voor koude bereidingen is rijststroop minder geschikt: de stroperige structuur lost immers slecht op in koude vloeistoffen.

Uit Goed Gevoel maart 2011, door Lynn Guillaume