Nee, we werken niet alleen voor het geld!

doorLynn Guillaumeop 11/08/2017

Natuurlijk is een goed salaris mooi meegenomen, maar het is lang niet genoeg om werknemers gemotiveerd te houden. Dat is de conclusie van een grootschalig onderzoek waaraan onder andere de Amerikaanse universiteit Princeton meewerkte. Wat dan wél werkt? Drie (gratis!) motivators op een rijtje.

Wees authentiek

Geld en winstbejag mogen niet de enige drijfveren van een bedrijf zijn. Om écht succesvol te zijn hebben bedrijven een mission statement nodig: een ideaal waar de firma én haar werknemers naar streven. Die missie moet natuurlijk wel stroken met hoe het er op de werkvloer aan toegaat. Creativiteit en samenwerking prediken zonder je werknemers er ook concrete tools voor te geven of hen in een ongeïnspireerde kantoorruimte op elkaar te proppen ? Zo werkt het niet. Enkel wanneer de missie authentiek én oprecht is, plukt een onderneming er de vruchten van. Werknemers die zich verbonden voelen met hun bedrijf, presteren beter én met meer plezier.

Geef échte vrijheid

Flexibele werkuren en thuiswerken zijn - gelukkig maar - al lang geen uitzondering meer. Maar hoe vrij zijn deze 'vrijheden' echt? Vaak gelden er flink wat extra regeltjes of durven werknemers hun flexibiliteit niet optimaal te benutten. Een snelle lunchdate of supermarktbezoek op je thuiswerkdag? Niets mis mee. En toch durven werknemers vaak amper hun stoel te verlaten, uit schrik om net die éne belangrijke mail te missen. Met een open communicatie maak je komaf met dergelijke mistoestanden. Durf je werknemers échte vrijheid te gunnen en geef hen het vertrouwen. Dat is voor velen meer waard dan een dik salaris.

De juiste verloning

Tastbare voordelen blijven belangrijke motivators, maar die hoeven niet per se financieel van aard te zijn. Zo probeert een start-up uit Signapore de teamspirit te bevorderen met paarse munten waarmee werknemers elkaar kunnen belonen. Die paarse munten kunnen ingeruild worden voor leuke extra's en bonussen. Andere bedrijven, zoals Google, werken met 'nap pods': rustige plekken waar hun werknemers even kunnen 'dutten'. Maar het kan ook makkelijker. Zet je bedrijf in op gezondheid? Dan zijn fruitmanden een makkelijke manier om dat te concretiseren.

Bron: Regus.be