Nekpijn? Met deze 3 oefeningen kan je aan je bureau ontspannen

doorRedactieop 16/09/2011

Meer dan acht uur voor een computerscherm zitten, autorijden en een verkeerde slaaphouding kunnen je een pijnlijke nek bezorgen. Het vinden van een ergonomische zithouding kan even duren, dus geven wij je alvast enkele tips om je nek los te maken terwijl je verder werkt.

1. Verminder de druk op je schouders
Gespannen schouders leiden vaak tot een stijve nek. Gelukkig is er een simpele én bureauvriendelijke manier om die spanning te doen verdwijnen.

Haal eerst diep adem, terwijl je je schouders optrekt tot aan je oren. Adem daarna uit, terwijl je toegeeft aan de zwaartekracht en je schouders laat vallen. Herhaal dit vier of vijf keer.

Laat de oefening volgen door een massage. Gebruik je rechterhand om in de spieren van je linkerschouder te knijpen, net zoals je een natte spons zou uitwringen. Doe daarna hetzelfde met je linkerhand bij je rechterschouder. Stel je voor dat je bij elk kneepje de spanning uit je schouders haalt.

2. Beweeg je nek
Een stijve nek vraagt om wat beweging. Dat wil niet zeggen dat je ineens moet headbangen, maar lichte stretchoefeningen kunnen zeker helpen. Beweeg je hoofd langzaam van de ene naar de andere kant.

Maak een soort halve cirkel door eerst je rechteroor naar je rechterschouder te brengen, vervolgens je kin naar je borstkas, en ten slotte je linkeroor naar je linkerschouder. Herhaal die oefening enkele keren, ook in de omgekeerde richting.

Doe deze oefening een paar keer per dag, ook als je geen pijn hebt. Door het stretchen kan je een stijve nek voorkomen.

3. Draai met je neus
Vaak zit er ook veel spanning aan de bovenkant van je nek, waar je hoofd en ruggengraat elkaar ontmoeten. Om op die plaats voor beweging te zorgen, moet je kleine cirkels maken met je neus. Doe dit een tiental keer in beide richtingen.

Aangezien kleine cirkelbewegingen volstaan, hoef je je geen zorgen te maken over vreemde blikken van je collega's. Je kan gerust draaien zonder dat zij het zien. Succes! (lbs)