Niet alleen voor dames: ook hij kan seksspieren trainen

doorLynn Formesynop 11/12/2012

Neen het is geen grap: kegeloefeningen voor mannen bestaan echt. Ook hij kan zijn 'seksspieren' trainen voor intensere orgasmes. Bovendien wordt de erectie krachtiger en doen de oefeningen wonderen voor de gezondheid van de prostaat.

Een eerste stap in de goede richting is het identificeren van de PC-spier (kort voor pubococcygeus-spier, onderdeel van de bekkenbodemspieren). De makkelijkste manier om dat te doen is twee vingers net achter de teelballen te plaatsen wanneer je al zittend plast. Stop in het midden van je plasje en let bewust op de samentrekking van de spiergroep wanneer je de rest van de stroom laat vloeien.

Basis
Net als bij de traditionele kegeloefeningen voor dames, staat ook bij de mannelijke variant het samentrekken centraal. De basisoefening bestaat uit het krachtig opspannen van de PC-spier gedurende 2 seconden, opnieuw te ontspannen en dit dagelijks 20 keer te herhalen. Je kan het zelfs doen terwijl je 's morgens voor de spiegel je tanden staat te poetsen.

Fladderen
Hier wordt het al een tikkeltje complexer. Bij het fladderen is het de bedoeling dat de PC-spier een aantal keer na elkaar zo snel mogelijk samengetrokken en ontspannen wordt. Bouw dit rustig op tot 20 door elke week 5 samentrekkingen toe te voegen aan het rijtje.

Superkegel
Een keer per dag een superkegel doen, is meer dan genoeg. Bij deze oefening moet de pubococcygeus-spier gedurende 20 tellen stevig worden opgespannen.

Pull-up
Wie de superkegel onder de knie heeft, kan nog een stapje verder gaan. Bij de pull-up moet je jezelf inbeelden dat er een koord door het midden van je lichaam loopt. Eens de PC-spier stevig opgespannen staat, is het de bedoeling dat die zo hoog mogelijk wordt opgetrokken. Hou dit enkele tellen aan en ontspan.

Krachttest
Deze oefening kan je perfect inlassen tijdens het voorspel. Het is ideaal om even te tonen wat je als man in huis hebt. Eens de erectie een feit is, laat je je partner een washandje over je penis hangen. Beweeg vervolgens 5 tot 10 keer op en neer.