Nieuw dieet: eet wat je wil, maar enkel tussen 9 en 17 uur

doorLien Buyckop 03/01/2013

Aangezien heel wat mensen 'afvallen' als goede voornemen hebben, is januari traditioneel een moment waarop veel nieuwe diëten voorgesteld worden. Dit jaar gaat er veel aandacht naar 'The 8-Hour Diet', waarmee je op één week al 4,5 kilo zou verliezen. Bovendien mag je eten wat je wil, op één voorwaarde: je mag slechts acht uur per dag eten.

Want de auteurs van het nieuwe dieetboek zijn ervan overtuigd dat laat opblijven en de hele dag door eten aan de basis liggen van het hoge aantal gevallen van obesitas en diabetes. "Onze lichamen kunnen het voedsel niet verwerken, waardoor die calorieën eindigen op plaatsen waar het niet zou mogen: rond onze buik en dijen", aldus David Zinczenko en Peter Moore.

Volgens hen kan je daar met het acht-uren-dieet snel iets aan doen. Zij beloven een verlies van 4,5 kilogram in één week en tot 9 kilogram op zes weken. Het enige wat je daavoor moet doen is een tijdsspanne van 8 uur bepalen waartussen je eet. Bijvoorbeeld tussen 9 uur 's morgens en 17 uur 's avonds of tussen 11 uur 's morgens en 19 uur 's avonds.

Langere eettijden
"De komst van kunstmatig licht heeft gezorgd voor een kunstmatige uitbreiding van onze eettijden. Daardoor raakt ons verteringssysteem in de war, net als de vele hormonen en enzymen die het regelen", staat te lezen in de dieetgids.

"Mijn hypothese is dat die langere eettijd verantwoordelijk is voor diabetes", bevestigt dr. Satchidananda Panda in het boek. "Want sinds de laatste 50 jaar blijven we steeds langer op én zien we een stijging van gewichtsproblemen."

Om die hypothese te bewijzen, voerde dr. Panda experimenten uit op muizen in zijn laboratorium. De dieren werden verdeeld in twee groepen en kregen hetzelfde calorierijke en vette dieet. Er was slechts één verschil: de muizen uit de eerste groep mochten op elk uur van de dag eten, terwijl de andere enkel binnen een tijdsspanne van acht uur mochten eten.

Na 100 dagen was het resultaat duidelijk: de muizen die de hele dag door mochten eten, waren het meest verdikt. "Door je voedselopname te beperken tot 8 uur kan je dus genieten van alle voordelen, zonder dat je je zorgen moet maken over wat je eet", meent dr. Panda.

Diabetes
Dat komt omdat je op die manier de periode tussen je ontbijt en je laatste snack verlengt, waardoor je lichaam de kans krijgt om de vetreserves te verbranden die het nodig heeft. "Door die kortere tijdsspanne zal je lichaam meer calorieën verbranden tijdens de dag. Want hoe langer je eet, hoe luier je metabolisme wordt", legt dr. Panda nog uit.

Bovendien zou dit dieet ook ziektes zoals diabetes en hart- en nierziektes voorkomen. Zo lieten wetenschappers van de Universiteit van Kopenhagen onlangs een groep mannen om de andere dag vasten, gedurende twee weken. En wat bleek? De insuline in hun lichaam werd efficiënter bij het regelen van hun bloedsuikerspiegel.