Pijnlijke relatiebreuk? Zo maak je er iets positiefs van

doorRedactieop 27/04/2011

Bij een relatiebreuk horen heel wat emoties: woede, stress, droevigheid, wanhoop en opluchting. Je kunt deze ook tot iets positiefs maken om zo je leven terug op het spoor te krijgen, we geven enkele tips..

- Woede voorkomt dat je je dagelijkse taken kunt ondernemen, je hebt moeite je te concentreren en voelt je niet ontspannen. Je bent geïrriteerd en uit dit ook bij mensen die je proberen te steunen. Laat je woede niet de overhand nemen, dit gebeurt wanneer je mensen afwijst die willen luisteren. Wanneer je plannen bedenkt hoe je het leven van je ex-partner kunt sotren met pesterijen die in jouw ogen gerechtvaardigd zijn, ben je verkeerd bezig. Je kunt deze emotie in iets positiefs omzetten door de sleutelfunctie ervan te gebruiken. Zie het als een teken dat er iets fout is in je leven. Je relatie is gedaan en je kunt hier niets meer aan veranderen. Gebruik je woede om je leven verder te zetten. Dit is een veel betere optie dan te blijven tobben over het verleden.

- Het is normaal dat je stress ervaart, je zit in een hele nieuwe situatie. Het slechte hieraan is dat je wakker wordt met een slecht gevoel, je maakt je zorgen over de toekomst. Als je dit constant doet, dan zal je carrière hieronder lijden. Dit draait negatief uit wanneer je niet meer kunt slapen door deze gevoelens en wanneer je constant huilt. Stress en angst communiceren kwetsbaarheid en onzekerheid, gebruik dit om te ontdekken waarover je niet zeker bent en waarom je je kwetsbaar voelt. Laat je hierdoor leiden wanneer je actie onderneemt om je terug zelfvertrouwen te krijgen. Herinner jezelf er constant aan dat deze nieuwe situatie leuk en opwindend kan zijn, dit kan je stress helpen beperken.

- Iedereen zal het ermee eens zijn dat een relatiebreuk voor droevige gevoelens zorgt. Het is normaal dat je 's ochtends wakker wordt met zelfmedelijden, omdat je leven nooit meer hetzelfde zal zijn. Je overdrijft hiermee wanneer je niet meer uit bed wil komen, je je werk verwaarloost en gelooft dat er geen toekomst meer is. Je eet en slaapt niet meer en luiert maar wat. Je vermijdt je vrienden, blijft thuis en vertoont nergens nog interesse in. Hoe meer je je pijn probeert te onderdrukken, hoe meer je dit gaat voelen. Aanvaard die slechte gevoelens, zodat je wonden kunnen helen en je verder kunt. In plaats van je vrienden te vermijden, gebruik ze als een steunnetwerk. Ook dit gevoel zal vervagen, laat hoop, optimisme en enthousiasme in je leven toe.

- Het laatste gevoel dat je zult ervaren is opluchting. Dit kan slecht uitdraaien wanneer je jezelf kwalijk neemt om zo lang in een slechte relatie te hebben vast gezeten. Hier lijdt je zelfvertrouwen onder. Je overdrijft hiermee wanneer je een trauma oploopt en nooit meer een relatie wilt aangaan. Zie de opluchting als een beloning voor het beëindigen van een relatie die je niet langer wilt. Vier dat je vrij bent. (ep)