Pijnlijke seks? Zo pak je het aan

doorTine Kintaertop 14/11/2014

Uit een recent onderzoek aan de Indiana University blijkt dat 30 procent van de vrouwen tussen 18 en 59 jaar regelmatig pijn heeft tijdens het vrijen. Bijna 1 op 3: het is een overweldigend cijfer, waar veel te weinig over gecommuniceerd wordt. Is seks ook voor jou ongemakkelijk? Zo pak je het aan:

Veel vrouwen gaan ervan uit dat wat pijn bij de seks normaal is, of dat ze er gewoon doorheen moeten. Dit is echter een gevaarlijke manier van denken: seks hoort - tenzij misschien de eerste keren - vrijwel pijnloos te zijn. Wie blijft vrijen met pijn, gaat na verloop van tijd seks associëren met dat gevoel. De mentale stress die daarmee gepaard gaat, verergert de situatie alleen maar.

Er zijn verschillende oorzaken voor pijn tijdens de seks. Je kan vaginisme hebben, cystes op de eierstokken of in de baarmoeder, fibroïden, een tumor... Ook een bacteriële infectie, of een soa als chlamydia maakt seks een ongemakkelijk gebeuren. Je maagdenvlies kan nog gedeeltelijk intact zijn, of je partner is groot geschapen, of de positie is voor jou niet gemakkelijk... De mogelijkheden zijn talrijk, en dus is het belangrijk om naar je huisarts te trekken als de pijn aanhoudt. Die kan nagaan of het probleem lichamelijk is, en je eventueel doorsturen voor meer gespecialiseerde hulp. Of dat nu een gynaecoloog, een therapeut of zelfs een kinesist is.

Daarnaast zijn er ook enkele maatregelen die je zelf kan nemen om de pijn zoveel mogelijk te verzachten:

- Glijmiddel: niet alle vrouwen produceren zelf genoeg om de seks aangenaam te maken, dus wat extra glijmiddel kan nooit kwaad.

- Voorspel: vaak beginnen koppels aan seks voor de vrouw opgewonden genoeg is om de penetratie aangenaam te houden. Als je extra veel tijd neemt om in the mood te geraken, is de kans op pijn al heel wat kleiner.

- Neem het heft in handen: de eerste penetratie kan vaak oncomfortabel zijn, dus neem de penis van je partner in handen zodat je zelf kan controleren hoe snel het gaat.

- Posities: niet alle standjes zijn even aangenaam. Als je partner je baarmoederhals raakt tijdens het vrijen, is dat allesbehalve een fijn gevoel. Probeer dus uit wat voor jou het beste werkt, en in welke positie je het best de diepte, hoek en het tempo kan controleren.

- Ga oraal: penetratie hoeft niet per se deel uit te maken van je seksleven. Als je bijvoorbeeld met een infectie zit, of nog in behandeling bent voor een ander probleem, is het belangrijk om niet op je tanden te bijten tijdens de seks. Stop wanneer het pijn doet, en schakel over op bijvoorbeeld orale seks.

- Bekkenbodemspieren: deze spiergroepen, die je kan lokaliseren door op het toilet ineens je plas op te houden, zijn zeer belangrijk tijdens het vrijen. Als deze te veel opgespannen zijn, wordt het al snel een pijnlijke boel. Oefen doorheen de dag in het op- en ontspannen van de spieren, zodat je je bewust kan ontspannen tijdens het vrijen.

- Ademhaling: Wie pijn heeft, gaat zich al snel helemaal opspannen en onregelmatig ademen. Neem trage, diepe teugen lucht om de spanning minimaal te houden. In langs je neus, uit langs je mond.