Pimp je pastaschotel met deze 10 tips

doorTine Kintaertop 28/05/2015

De diëten en gezonde voedingstips vliegen ons dagelijks om de oren. Allemaal goed en wel, maar af en toe hebben wij zin in een onvervalste portie koolhydraten. Een pastagerecht bijvoorbeeld, daar kunnen we geweldig van genieten. Zéker als we deze tien tips gebruiken om onze schotel naar een hoger niveau te tillen. Als we dan toch zondigen, doen we het maar beter meteen goed, nietwaar?

1. Gebruik genoeg zout
En met genoeg bedoelen we écht genoeg: een paar soeplepels in je pot water kan geen kwaad. Je zout immers de hoeveelheid water, niet de hoeveelheid pasta. Topchefs hebben het over minstens 10 gram per liter water.

2. Ga voor al dente
Volg nooit de aangeraden kooktijd op de verpakking; dat is uiteindelijk maar een richtlijn. Zet je keukenwekker een paar minuten minder en proef dan even. Perfecte al dente betekent dat je op je pasta kan kauwen, maar hij mag niet hard zijn of aan je tanden kleven.

3. Voeg wat olijfolie toe
Welk gerecht je ook aan het bereiden bent, een scheut goede olijfolie maakt het altijd wat beter. Voeg wat extra-virgin olijfolie toe wanneer je de pasta afgegoten hebt. Het maakt het geheel een stuk rijker en voegt enorm veel smaak toe.

4. Maak je eigen tomatensaus
De supermarkt staat vol bokalen, maar geef toe, een zelfgemaakte saus smaakt honderd keer beter. En dat hoeft echt niet moeilijk te zijn. Met wat tomaten, look, ajuin en basilicum kom je al een heel eind.

5. Karameliseer je knoflook...
... in wat olijfolie en giet het geheel daarna over de gekookte pasta. Deze combinatie op zich smaakt al heerlijk, maar het is ook een goede aanvulling voor je zelfgemaakte saus. Stinkende adem zeg je? Zorg gewoon dat je partner hetzelfde gerecht eet.

6. Toast wat broodkruimels
Verkruimel je oude brood en bak het kort in wat olijfolie. De krokante stukjes zullen de textuur van je pastagerecht meteen naar een hoger niveau tillen. De kruimels zijn ook een uitstekende vervanger voor (parmezaanse) kaas.

7. Gebruik verse kruiden
Dat plantje basilicum op je aanrecht en die bussel peterselie die al eeuwen in je koelkast ligt, komen nu van pas. Je zal versteld staan van de hoeveelheid extra smaak.

8. Vers geraspte kaas...
... is wat ons betreft al een heerlijk gerecht op zich. Een blok parmezan of pecorino is vaak van veel betere kwaliteit dan de voorverpakte zakjes met geraspte kaas. Wat raspen is dan een kleine moeite, en in ruil krijg je een bom van smaak.

9. Bak wat pancetta of spek
Of je nu voor een romig gerecht of een tomatensaus gaat, wat gebakken spek of pancetta toevoegen is altijd een goed idee. Wie echt een culinair orgasme wil - en niet inzit met wat extra calorieën - kan de olie waar je het spek in bakte over zijn pasta gieten.

10. Gebruik peperbollen
Er is niets mis met een potje gemalen peper, maar als je een pepermolen hebt, geef je die beter de voorkeur. Vers gemalen betekent een extra pikante en geroosterde smaak.