Rozijnen zijn gezond, maar...

doorRedactieop 25/06/2009

Rozijnen, of gedroogde druiven, zijn een gezond tussendoortje... op voorwaarde dat je ze met mate eet. Rozijnen bevatten immers niet alleen de goede eigenschappen van druiven, maar ook veel suikers en calorieën. Dat schrijft gezondheidsnet.be.

Vitamines en anti-oxidanten
Onder de gezonde eigenschappen van druiven wordt verstaan: druivensuiker (of onmiddellijk energie), organische zuren, veel B-vitamines en polyfenolen die goed zijn voor hart- en bloedvaten. De schil van de druiven bevat anti-oxidanten (de blauwe meer dan de groene), die het lichaam beschermen en de bloedsomloop bevorderen.

Nieren, spijsvertering en cholesterol
Druiven stimuleren ook de spijsverteringssappen, de voedselopname en houdt ons interne milieu in evenwicht. Ze is ook uitstekend voor de nierfunctie terwijl de vezels die in de schil en de pitten zitten, de darmtransit bevorderen. Wie gevoelige darmen heeft, doet er goed aan de schil en pitten te verwijderen. Ook je cholesterolniveau heeft baat bij de saponines in de druiven.

Veel calorieën
Maar niet alles aan de rozijn is gezond. Rozijnen bevatten immers 285 kilocalorieën per honderd gram, wat behoorlijk veel is. Ook druiven zijn een van de calorierijkste vruchten (72 kcal/100 g). Dat komt vooral door de suikers die ze bevatten: gemiddeld 15 tot 18 g per 100 g, terwijl de meeste andere vruchten ongeveer 12 g suikers bevatten per 100 g. In rozijnen wordt dat 84 gram suiker per 100 gram.

Goed voor de tanden
Toch blijven rozijnen een gezond tussendoortje, als je ze met mate eet. De vezels (5,4 gram per 100 gram) zorgen voor een verzadigd gevoel en een vlotte darmwerking. Nog een voordeel: rozijnen zijn tandvriendelijk, ondanks de suikers. Ze bevatten immers ook bacteriedodende bestanddelen die de vorming van tandplaque tegengaan. (edp)