Ruth heeft twee bedrijven: "Mijn dochtertje zegt soms al 'leg je telefoon eens neer'"

doorTimon Van Mechelenop 27/04/2017
Ruth Trioen.

Zelfstandige worden in België is duur en de combinatie met een gezin en een sociaal leven is lastig. En hoewel het een vreselijk stereotype is, beslissen vooral vrouwen daardoor om het niet te doen (de verhouding is nog steeds maar 60-40). Toch zijn er jonge vrouwen die wél een eigen bedrijf opstarten. Elke week spreken wij met zo'n straffe madam die de sprong aandurfde. Vandaag geven we het woord aan de oprichtster van creatief bureau Buro Coco en modelabel Johny be good Ruth Trioen (34).

"Toen ik 8 maanden zwanger was, heb ik mijn eigen communicatie-bureau Buro Coco opgericht. Kan tellen qua slechte timing hé (lacht). De jaren daarvoor had ik het al geprobeerd met iemand anders, maar onze visies lagen te ver uit elkaar. Uiteindelijk had ik de keuze tussen ongelukkig zijn tijdens mijn zwangerschapsverlof, of gewoon helemaal geen zwangerschapsverlof nemen en wel blij zijn. Lang heb ik niet getwijfeld. Want zelfs met een pasgeboren baby in huis, had ik zoveel zin in deze uitdaging. Natuurlijk was het niet gemakkelijk de eerste maanden, maar ik heb zeker geen negatieve herinneringen aan die periode."

Rust in gevonden
Ruth had een paar klanten die haar gevolgd zijn in haar avontuur als zelfstandige, waardoor ze zich financieel niet te veel zorgen moest maken. "Samen met twee andere creatievelingen huur ik een kantoor, verder moest ik alleen investeren in een computer. Wel was het de eerste maanden wennen dat er geen vast bedrag meer op je rekening wordt gestort aan het einde van de maand. Dan lag ik 's nachts al eens te piekeren dat ik niet zou rondkomen. Ondertussen heb ik er rust in gevonden, want het is eigenlijk altijd al goed gekomen.

Het gebrek aan vrijheid, niet kunnen beslissen waar ik ga en sta en moeilijk met gezag omkunnen, waren de voornaamste redenen waarom ik zelfstandige ben geworden. Van zelf iets uit de grond stampen en zien groeien droomde ik al jaren. Ik heb heel wat verschillende jobs geprobeerd. Zo ben ik de rechterhand van een chirurg geweest en heb ik in een marketingfunctie gewerkt. Ik bleef er altijd een paar jaar, om uiteindelijk weg te gaan omdat ik dacht dat het ergens anders beter zou zijn. Als ik er nu op terugkijk, was ik duidelijk heel erg zoekende. Toen ik mijn eigen zaak ben gestart, viel alles op zijn plaats."

Het artikel gaat verder onder de foto.

Johny be good
Johny be good

Na een klein jaar had Ruth zelfs al nood aan een extra uitdaging, dus lanceerde ze haar eigen modemerk Johny be good waarmee ze haar liefde voor witte hemden combineert met eigentijds design. De eerste collectie bestaat uit hemden met geborduurde (of getatoeëerde) teksten op. Die zijn allemaal handgeschreven door illustratrice Axelle Zwartjes. Door haar eigen kennis en ervaring in de mode- en de mediawereld, wist ze van Johny be good vanaf de start een succes te maken. De hemden vliegen nu al als zoete broodjes de toonbank over in zes winkels en de webshop. En dat amper 4 maanden na de lancering.

"Soms is de combinatie van twee ondernemingen leiden en een gezin (Ruth heeft een dochter van 3,5 jaar en een zoon van 10 maanden, red) absoluut schipperen. En mijn dochtertje zegt nu al soms "mama, doe je telefoon eens weg". Als er bijvoorbeeld iemand ziek is en ik een deadline heb, is het altijd even paniek. Maar uiteindelijk zie ik hen meer dan toen ik nog onder iemand anders werkte. Ik klop nu meer uren, maar die kan ik aan hen aanpassen. Ik breng hen elke ochtend naar school/crèche en als ik daar nog even wil babbelen met andere ouders, maakt het niemand uit als ik tien minuutjes later op kantoor ben. Vaak werk ik ook thuis nog verder, maar dat combineer ik gewoon met huishoudelijke taken. Zo slaag ik er uiteindelijk toch in om mijn gezin, werk en huishouden overeind te houden. Gelukkig kan ik ook rekenen op veel hulp van mijn ouders, onder andere voor de opvang van mijn kindjes. Zonder hen zou ik het niet allemaal voor elkaar krijgen."

Succestip voor andere ondernemers
"Denk goed na over een strategie: wat wil je wel of niet en waar ben je goed in. Blijf trouw aan je eigen visie en wijk er nooit te hard vanaf. In het begin ben je geneigd om alles aan te nemen omdat het geld opbrengt. Maar op lange termijn, werkt dat niet. Als je zelf in iets gelooft, zul je daar - geloof ik - uiteindelijk veel betere resultaten mee boeken."

www.burococo.be
www.johnybegood.be