Scandinavisch 'Noma'-dieet pakt hoge cholesterol aan

doorLien Buyckop 31/05/2013
Bessen zijn een belangrijk onderdeel van het Scandinavische dieet.

Het restaurant Noma in Kopenhagen werd drie jaar op rij (2010, 2011, 2012) verkozen tot het beste restaurant ter wereld, maar nu blijkt dat het eten daar ook erg gezond is. Nieuw onderzoek toont aan dat een Scandinavisch dieet, rijk aan wild, bessen en vis, je cholesterol verlaagt én het risico op hartziektes kan verminderen. Het zogenoemde 'Noma'-dieet is dan ook een alternatief voor het mediterraanse dieet.

Dat laatste, met veel olijfolie, vis en zongerijpte groenten, wordt al jarenlang gezien als het ideale dieet. Mensen die mediterraans eten, zouden minder risico hebben op hartziektes, bepaalde kankers en type 2 diabetes. Maar de nieuwe bevindingen worden enthousiast onthaald door voedingsexperten, want het voedsel uit het Scandinavische dieet groeit beter in noordelijke deel van Europa.

Bessen
Professor Matti Uusitupa en zijn team van de University of Eastern Finland selecteerden voor hun onderzoek 166 patiënten met obesitas uit Finland, Zweden, Denemarken en IJsland. Aan de ene helft werd gevraagd om hun normale dieet te behouden, de andere helft schakelde over op een Scandinavisch dieet.

Beide groepen namen evenveel calorieën op, maar ze aten andere producten. Een Scandinavisch dieet volgen betekent veel bessen, zoals zwarte bessen en bosbessen, drie vismaaltijden per week, lokale groenten en volle granen. Als de proefpersonen vlees aten, moesten ze kiezen voor wild of gevogelte, dat een lager vetgehalte heeft dan rund- of varkensvlees.

De controlegroep bleef daarentegen graanproducten met weinig vezels eten, zoals wit brood, en vette voedingsstoffen zoals boter.

Cholesterol
Na 24 weken was er bij de controlegroep weinig verandering in het niveau van de slechte cholesterol (LDL-C). De proefpersonen die het Scandinavische dieet volgden zagen daarentegen een verlaging van 4 procent. Bovendien was er bij hen ook een verhoging van de goede cholesterol (HDL-C).

In vergelijking met studies naar de invloed van het mediterraanse dieet zijn deze scores iets minder, aangezien dat de slechte cholesterol met 6 à 9 procent kan verlagen. Maar het Scandinavische dieet heeft wel nog een extra voordeel: het verlaagt ook het niveau van bepaalde stoffen in het bloed die leiden tot ontstekingen. Daarvan werd eerder aangetoond dat het gelinkt is aan hartziektes en type 2 diabetes.

"Het zijn bemoedigende resultaten", vindt professor Uusitupa. "Zelfs kleine verlagingen van je slechte cholesterol kunnen een grote impact hebben op het risico op sterfte door cardiovasculaire aandoeningen", weet hij. "Verder zal ook de verlaging van de ontstekingsfactor IL-1 Ra in het bloed op lange termijn wellicht leiden tot een lagere risico van 20 à 40 procent op type 2 diabetes."

Eten
Maar wat moet je dan precies eten om van de voordelen te genieten? "Het Scandinavische dieet bevat producten zoals bessen, wortels, appels, vis en raapzaadolie. Dat laatste is bijvoorbeeld het alternatief voor de olijfolie uit het mediterraanse dieet", vertelt dr. Lieselotte Cloetens. "In het algemeen moet je dagelijks minstens 500 gram groenten, fruit en bessen eten."

De resultaten van het onderzoek werden gepubliceerd in het 'Journal of Internal Medicine'.