Sporten voor een stralend figuur

doorRedactieop 31/12/2007

De meeste goede voornemens worden bij het begin van het nieuwe jaar volop toegepast. Op nummer één prijkt bij vrouwen: meer bewegen. Sporten verbeteren de conditie, geven een strakker lichaam, doen afvallen en de zinnen verzetten. Enkele sporten zijn bijzonder vrouwvriendelijk en doen het figuur stralen en het silhouet verbeteren.

Inline skaten
Heupen en billen krijgen een flinke beurt bij deze sport. Het onderstel wordt op een complete manier aan het werk gezet, omdat zowel de binnen- als buitenkant van de beenspieren aan het werk worden gezet. Zelfs de armen worden getraind omdat die wat meezwaaien.
1 uur inlineskaten aan 14 km/u verbruikt 350 calorieën.

Fietsen
Aërobe sporten zijn lang vol te houden omdat er langzaam en ritmisch wordt bewogen. Fietsen is een dergelijke beweging waarbij vetverbranding na een halfuur ontstaat. Cycling is een ideale manier om vetreserves aan te spreken en optimaal om na een stille periode, weer rustig in beweging te komen. Strakke beenspieren en kuiten, slanke enkels en dijen, gezonde hart en bloedvaten en een sterker uithoudingsvermogen zijn de belangrijkste troeven bij deze sport.
1 uur fietsen aan 20 km/u verbruikt 480 calorieën.

Joggen
Wie hetzelfde effect als fietsen wil bereiken, maar niet zo lang wil trainen om resultaat te zien, denkt beter aan joggen. Lopen geeft de conditie op korte tijd een enorme boost. Bouw het trainingsschema wel rustig op en na drie maanden kan zonder problemen drie kwartier gelopen worden. Al eens gedacht aan het ‘start to run’ schema met coach Evy Gruyaert? De sessies zijn te downloaden op de mp3-speler en zonder problemen af te werken. Joggen maakt hart en longen krachtiger, verstevigt de beenspieren, optimaliseert de ademhaling en de spijsvertering.
1 uur joggen aan 8 km/u verbrandt 480 calorieën.

Zwemmen

Voor een strakker figuur en een optimale conditie blijft zwemmen één van de topfavorieten. Het water vormt een zekere weerstand waardoor er twee keer zoveel energie moet gebruikt worden. Gevolg: een groter calorieverbruik. Spieren en huid krijgen een betere doorbloeding, waardoor baantjes trekken een uitstekend anti-cellulitemiddel is. Rug-en buikspieren worden hier ook aan het werk gezet, wat bij veel andere sporten niet het geval is.
1 uur schoolslag verbruikt 700 calorieën.

Wandelen

Wie tot rust wil komen, denkt beter aan wandelen. Stappen maakt het hoofd leeg, doet rustig nadenken over wat ons allemaal bezig houdt. De sport stimuleert de bloedsomloop, maakt hart en uithoudingsvermogen sterker, vermindert stress en helpt osteoporose voorkomen.
1 uur wandelen= -270 calorieën.

Cycling doet vetkussentjes wegsmelten.
Inlineskating: goed voor de conditie en leuk om te doen.
Wandelen, het perfecte anti-stressmiddel.
Baantjes trekken , optimaal tegen cellulite.