Tekort aan vitamine D ook gelinkt aan hoge bloeddruk

doorElke De Pourcqop 12/06/2013

Vitamine D blijkt na een genetische studie gelinkt een invloed te hebben op de bloeddruk. Wie een hoge concentratie vitamine D bezat, had minder kans om een hoge bloeddruk te ontwikkelen. Dat lijkt te suggereren dat een tekort aan vitamine D gelinkt is aan een hoge bloeddruk, met levensbedreigende gevolgen zoals hartfalen, hartinfarct, beroertes, nierfalen en hartritmestoornissen.

De link werd vastgesteld na een onderzoek van 35 studies die in totaal 155.000 respondenten bevatten in Europa en Noord-Amerika. De onderzoekers gebruikten genetische varianten geassocieerd met hypertensiemarkers om de link met vitamine D te onderzoeken. Voor elke tien procent meer vitamine D, zakte het risico op een hoge bloeddruk met 8 procent.

"Onze data bewijzen nog maar eens dat vitamine D ook belangrijk is voor andere zaken dan de botten", argumenteert dokter Vimal Karani. "Bepaalde gevallen van hart- en vaatziekten zouden kunnen worden vermeden door vitamine D-supplementen te nemen of de voeding te verrijken met vitamine D."

Hoe de respondenten het hoge vitamine D-gehalte verkregen werd niet onderzocht. Het valt dus (nog) niet uit te sluiten dat het niet enkel de vitamine D is die een impact heeft op de bloeddruk, maar ook levensstijl. Wie bijvoorbeeld meer vitamine D heeft door regelmatig te wandelen in de zon, heeft waarschijnlijk ook minder stress, wat op zijn beurt de bloeddruk beïnvloedt.

Een Deense studie stelde al eens vast dat het nemen van een vitamine D-supplement in de donkere wintermaanden het risico op hoge bloeddruk even effectief verminderde als bepaalde medicatie.


Bijna iedereen in het westen lijdt aan vitamine D-tekort, met dank aan de donkere wintermaanden en ons huidtype. Het is een cruciale vitamine die een impact heeft op de weerstand en helpt om calcium op te nemen in het lichaam.

Een tekort leidt niet alleen tot broze botten en een hoge bloeddruk, maar ook depressie, diabetes, bepaalde types kanker, immuniteitsziekten, rachitis, alzheimer en zelfs erectieproblemen.

Het niveau aan vitamine D kan verhoogd worden door vaker een kwartiertje onbeschermd in de zon te lopen of bepaalde voeding te eten, zoals vette vis, eieren, lever of andere voeding die met de vitamine werd verrijkt. Een supplement wordt niet onmiddellijk aangeraden, tenzij voor risicogroepen.