Tien terug naar school-tips

doorRedactieop 31/12/2007

Het 'terug naar school'-moment komt gevaarlijk dichterbij. Hoe laat je de overgang van vakantieritme naar schoolritme zo gemakkelijk mogelijk verlopen?

1) Slaappatroon
Het is gemakkelijker om uit je bed te raken als je op min of meer hetzelfde moment gaat slapen en opstaat. Dat geldt zeker voor kinderen. Hoe hard het ook lijkt, de beste voorbereiding is de kids niet meer laten uitslapen (ook al is het weekend). Dat maakt de eerste schooldag minder moeilijk.

2) Voorbereiding
Leg de kleren klaar, maak de boekentas, zoek schoenen en sleutels. Dek eventueel ook al de ontbijttafel. Gaan je kinderen voor het eerst alleen naar school, verken dan op voorhand de weg en besteed extra aandacht aan de gevaarlijke punten.

Gaat je kind naar een nieuwe school, neem dan de angst weg door te focussen op de nieuwe dingen. Houdt je kind niet van verandering, benadruk dan eerder de dingen die hetzelfde zijn.

3) Paniekaanval
De avond voordien barst je kind in huilen uit: het wil niet (terug) naar school. Wat nu? Neem je kind vooral serieus, aanvaard de angst. Probeer uit te zoeken waarom en hoe het aan te pakken. Werd het gepest, kan het niet mee of wil het liever de hele dag blijven voetballen?

Blijf evenwel sterk: benadruk waarom school belangrijk is en dat je kind toch moet en zal gaan. Een tip om de pil te vergulden: de avond van de eerste schooldag het lievelingskostje klaarmaken.

4) Schema's
Op die cruciale ochtend verloopt alles gehaast. Iedereen is zenuwachtig en dus kortaf. Blijf kalm en maak geen ruzie aan de ontbijttafel. Heb je een nogal groot gezin, maak dan een badkamerschema. Wie te laat komt, moet wachten tot het einde.

5) Boterhammendozen
Bespreek eventueel op voorhand de keuzes die je kind krijgt, zodat het niks onmogelijks vraagt en een halve woedeaanval krijgt. Verras je kind met een lekker koekje, snoepje of iets anders dat het lekker vindt.

6) Kamer opgeruimd
Laat je kind zijn kamer opruimen en reserveer een plek voor schoolspullen. Zo heeft het vanaf dag één geen reden om schoolwerk uit te stellen of boeken en schriften te laten rondslingeren.

7) Naschoolse tijdsbesteding
Spreek duidelijk af hoe vaak en hoe lang je kind mag tv kijken en/of computeren. Hou schoolwerk in het oog en zeker bij de kleinsten moet er op gehamerd worden dat het gemaakt wordt, eventueel voor ze mogen buitenspelen of tv kijken. Laat je door je tieners niet zomaar afschepen met 'er is nog niks' of 'het is niet tegen morgen', hoewel ze ook de kans moeten krijgen zich te bewijzen. Leg ook een bedtijd vast.

8) Clubs en hobby's
Met een nieuw schooljaar en nieuwe vriendjes, komen misschien ook nieuwe hobby's in het vizier. Laat je kind één of twee extra activiteiten kiezen, maar overdrijf zeker niet. Zeker een jonger kind moet nog de tijd hebben om niks te moeten. Wil je kind niets doen, probeer het dan te stimuleren één activiteit, of het nu een sport, jeugdbeweging of tekenles is, te proberen.

9) Boekentas
Hoewel onderhand betwijfeld wordt of (enkel) een te zware boekentas tot rug- en spierklachten leidt, kan het zeker geen kwaad het gewicht te verminderen. Laat daarom de boekentas regelmatig opruimen en kijk er op toe dat er geen overbodige dingen worden meegesleurd. Ideaal weegt de boekentas tien procent van wat je kind weegt.

De boekentas wordt bij voorkeur op de rug of buik gedragen. Zorg hierbij at de riempjes goed zijn afgesteld, zodat de tas echt gedragen wordt en niet 'hangt'. Boekentassen die in één hand worden gedragen zijn af te raden. Een alternatief is evenwel de boekentas op wieltjes.

10) Praat erover
Hoewel werk, schoolgaande kinderen, een huishouden én een eigen leven uitbalanceren niet gemakkelijk is, is het belangrijk de tijd te nemen om te luisteren naar de scoolverhalen van je kinderen.

Als het tijdsgewijs mogelijk is, neem dan een pauze bij je thuiskomst om met je kinderen te praten. Indien niet, probeer het tijdens het koken, de maaltijd of de afwas te doen - of vlak voor het slapengaan. Besteed aandacht aan wat ze zeggen (ook al kan je de namen van alle vriendjes niet onthouden) en let op voor al dan niet psychosomatische klachten. (hln)