Tienermeisjes voelen zich slecht in hun vel: schuld van de mama?

doorElke De Pourcqop 27/08/2012

Jonge tienermeisjes kijken nog steeds op naar hun mama, voor hen is zij hét rolmodel. Ideaal voor moeders om het zelfbeeld en zelfvertrouwen van hun dochters mee vorm te geven en op te krikken. Enig probleem: de mama's zijn niet tevreden over hun eigen lichaam, een houding die de tieners overnemen. Gevolg: ze zitten slecht in hun vel en vinden dat er veel werk is aan hun lichaam en uiterlijk. Dat blijkt uit een onderzoek van Dove bij 200 eerste- en tweedejaars middelbaar en 209 moeders van een tienerdochter tussen 11 en 14 jaar oud.

Twee op drie meisjes kijkt op naar de mama, en op de tweede plaats aan hun beste vriendin. Een derde noemt broers en zussen, een kwart zelfs de grootouders. Al deze zijn méér een bron van inspiratie dan celebrities.

Mama's onderschatten hun eigen rol (50 procent denkt een rolmodel te zijn voor dochterlief) en die van de beste vriendin (33 tegenover 58 procent) en broers en zussen (33 tegenover 16 procent). De rol van celebrities wordt overschat (33 versus 24 procent).

Mooi en slank
Des te problematischer is dat 55 procent van de mama's zichzelf niet slank genoeg vindt, een kwart noemt zichzelf niet mooi. Emoties en ideeën die ze overdragen op hun tienerdochters. Uit internationaal onderzoek bleek al dan 6 op 10 meisjes zich slecht in haar vel voelt, en zelfs stopt met hobby's wegens een gebrek aan zelfvertrouwen.

De dochters zien dat helemaal anders: slechts vier procent vindt haar mama niet mooi en 20 procent niet slank. Percentages die een pak lager liggen dan hun oordeel over zichzelf: 33 procent noemt zich 'niet mooi', en 36 procent 'niet slank'. In realiteit kampt maar 10 procent van de Belgische meisjes met overgewicht.  

Mama is... leuk, slim en lief
De meisjes vinden hun mama's in grote getale slim (70 procent), lief (84 procent), heel mooi (60 procent), heel leuk (81 procent) en interessant (63 procent). De helft zoveel meisjes vindt de mama cool gekleed (36 procent) dan zijzelf (26 procent).

Mama's zijn minder positief over zichzelf: 48 procent vindt zichzelf leuk, 42 kiest voor lief, en slechts 30 procent vindt zichzelf slim of interessant. Hun dochters scoren nog slechter: 16 procent vindt zichzelf slim, 28 procent noemt lief, 18 procent zegt interessant en een kleine helft (43 procent) vindt zichzelf leuk.


Dochter gelooft mama niet
Een laag zelfbeeld dus, terwijl mama's het probleem zwaar onderschatten. Zij denken dat ruim de helft zichzelf heel lief en leuk vindt, met nog eens 44 procent 'cool gekleed' en bijna drie op tien die zichzelf slim of interessant vindt.

70 procent van de mama's benadrukt ook regelmatig hoe mooi hun dochter is, iets waar duidelijk niet altijd veel geloof aan wordt gehecht: van vriendinnen worden complimenten beter aanvaard. De meisjes zijn er zich nochtans van bewust dat 'jezelf zijn' de manier is om erbij te horen.

17 procent van de meisjes vindt dat mama 'altijd' te veel van hen verwacht, bij 55 procent is dat soms. De mama's geven dat zelf ook toe.

Voorbeeldfunctie
"Mama's hebben een belangrijke voorbeeldfunctie. Meisjes voelen aan wanneer hun mama op haar ljin let. Om het goede voorbeeld te geven moeten mama's zelf goed in hun vel zitten, en voldoende praten met dochterlief over emoties en beslissingen nemen en over hoe het is om als vrouw in het leven te staan. Veder is het belangrijk dat ze hun dochter weerbaar maken en positief aanmoedigen. Relativeren zonder te minimaliseren", geeft An vandeputte van eetexpert.be nog mee. Samen met Dove werkt gewerkt aan de 'Goed in je vel'-campagne.

Dochters pikken de onzekerheden van mama feilloos op.


Dove wil ook haar steentje bijdragen. Het beautymerk dat eerder al scoorde door echte vrouwen van verschillende soorten en maten in haar campagnes te gebruiken, voorziet lespakketten, een tv-spot, een facebook-app en een moeder-dochterpakket om het zelfbeeld aan te pakken.

"Dove wil op deze manier een actieve rol opnemen in de strijd tegen onrealistische schoonheidsidealen. De Dove 'workshop voor zelfwaardering' is opgericht met het doel om meisjes te helpen om zo jong mogelijk een positief zelfbeeld te ontwikkelen. Dove wil tegen 2015 wereldwijd 15 miljoen meisjes en jonge vrouwen bereiken met haar 'echte schoonheid'-boodschap", besluit het persbericht. Meer informatie op www.dove.com.