Tips om niet achter het stuur in slaap te vallen

doorRedactieop 07/07/2009

Geen exotische ziekten, maar verkeersongevallen vormen het grootste gezondheidsrisico tijdens het reizen. Veel chauffeurs vertrekken op autovakantie in het midden van de nacht of na een lange werkdag om files te vermijden. Omdat bij één op de vijf ongevallen die 's nachts gebeuren vermoeidheid de oorzaak is, geven we enkele tips om dit op vakantie te vermijden.

Enkele tips
- Hoewel een reis vaak met stress gepaard gaat, is het belangrijk uitgerust te vertrekken, meldt gezondheid.be. Zorg dus dat je voor je vertrek verschillende nachten genoeg slaapt. Vertrek ook niet na een lange (werk)dag.

- Drink tijdens het rijden zeker geen alcohol. Je kiest beter voor fruitsap, water of frisdrank.

- Uit onderzoek blijkt dat de meeste ongevallen met vermoeidheid als oorzaak tussen twee en vier uur in de namiddag gebeuren. Ook tussen twee en zes uur 's nachts loop je meer risico op een ongeluk. Rijd dus alleen als je je fris en alert voelt. Zet je aan de kant wanneer vermoeidheid de kop op steekt. Om de twee uur of 200 kilometer even pauzeren is ideaal. Bij slaperigheid kan een dutje van 20 minuten wonderen verrichten, maar ook wat beweging, als een wandeling of stretchoefeningen, kunnen helpen.

- Probeer ervoor te zorgen dat je gezelschap hebt in de auto. Vraag aan de passagier naast je mee wakker te blijven. Dat maakt het voor jou makkelijker ook niet in slaap te vallen.

- Als je in de sneeuw of regen rijdt, vraagt dat meer concentratie en raak je sneller vermoeid. Bij deze omstandigheden moet je dus vaker pauzeren of wisselen van chauffeur om geconcentreerd te blijven.

- Warmte maakt je slaperig, het is dus beter een extra trui aan te trekken dan de verwarming hoger te zetten. Airco kan je ook helpen fris te blijven.

- Middeltjes als sneller rijden, luide muziek, koffie of met de ramen open rijden helpen wel even om je op te peppen, maar dit effect duurt nooit lang. (ep)