Verdrijf verslaving aan chocolade met wandeling

doorRedactieop 12/11/2008

Een chocoladeverslaving aanpakken is heel eenvoudig: ga een kwartiertje wandelen. Dat is het advies van experten. Het is niet voor het eerst dat bewegen of sporten wordt aangeraden om verslavingen onder controle te krijgen. Eerder bleek het ook al te werken bij een nicotine- of drugsverslaving. Nu blijkt dus dat ook voedselverslavingen zijn aan te pakken met lichaamsbeweging.

Wandelen versus rusten
Voor het onderzoek werden 25 regelmatige chocolade-eters gevolgd. Ze werden gevraagd te wandelen of gewoon te rusten, voor ze een taak kregen die hun zin in chocolade moest opwekken. De wandelgroep rapporteerde minder zin in chocolade dan de groep die gewoon had gerust, zowel in 'gewone' als in gestresseerde toestand. Enig nadeel: het effect is van nogal korte duur. De wandelgroep rapporteerde 'maar' tot 10 minuten na de wandeling minder zin.

Echt effect?
Vraag blijft of het werkelijk de beweging is die de verslaving helpt reguleren, of door de afleiding die de beweging biedt. Onderzoeker Adrian Taylor wijst naar het positieve effect van beweging.

"Neurowetenschappers weten al dat hetzelfde gebied in de hersenen wordt geprikkeld bij verslavingen, of het nu gaat om nicotine of voedselverslavingen. Bewegen of sporten kan stoffen in de hersenen vrijlaten die die verslaving en zin onder controle kunnen houden. Door de beweging voel je je energieker en levendiger, waardoor je zin in een oppepper verdwijnt. "

Zin!
97 procent van de vrouwen en 68 procent van de mannen geeft toe ongelofelijk zin te hebben in voedsel. Meestal wordt daarbij naar zoete, vette en zoute snacks gegrepen, en chocolade lijkt daarbij het populairst. Dat komt omdat in chocolade stoffen zitten die je humeur helpen verbeteren, wat de kans groter maakt dat je er verslaafd aan raakt. (edp)