Vermoeid? Misschien bega ook jij deze slaapblunder

doorLynn Formesynop 15/06/2014

Later gaan slapen dan goed voor ons is, we doen het allemaal wel eens. Het wordt echter problematisch wanneer je meermaals per week te laat onder de wol kruipt zonder daar eigenlijk een geldige reden voor te hebben. Het fenomeen wordt 'bedtime procrastination' genoemd. Gelukkig is de oplossing volgens Nederlandse onderzoekers best eenvoudig.

Aan de Universiteit van Utrecht werd de impact van uitstelgedrag op het slaappatroon onderzocht. Uit de studie blijkt dat veel mensen minstens twee keer per week later gaan slapen dan gepland, iets wat best nefast is voor je focus en algemeen welzijn.

'Bedtime procrastination' wordt omschreven als "falen om op tijd te gaan slapen zonder dat externe factoren je weerhouden om dat te doen". Het fenomeen blijkt bovendien vooral op te duiken wanneer je ook op andere vlakken een held bent in uitstelgedrag, en dus niet gezegend met een mooie portie zelfdiscipline.

Oplossing
Wie zichzelf herkent in dit patroon kan er volgens onderzoekster Floor Kroese gelukkig relatief gemakkelijk aan ontsnappen: "Mensen kunnen al heel wat voordeel halen uit een goede planning. Door een specifiek uur of moment (bijvoorbeeld na de avondwandeling met de hond) vast te pinnen, kan voorkomen worden dat je (onbewust) te laat gaat slapen". De impact van dit mentale trucje wordt momenteel verder onderzocht.

Voor meer slaaptips kan je terecht in onze lees-ooks.