Voor- en nadelen van alle soorten melk

doorRedactieop 05/11/2009

Melk is een goede bron van proteïnen en calcium. En hoewel er nog nooit zoveel verschillende soorten melk bestonden, dronken we nog nooit zo weinig melk. Omdat andere dranken in de plaats zijn gekomen, omdat de smaak van melk niet meer zo aantrekkelijk is voor veel mensen en omdat lactose-intolerantie veel mensen van zuivel doet afkeren. Bovendien ontstond er wantrouwen tegenover melk door de link met allergieën en ziektes zoals BSE.

Maar melk is aan een opmars bezig. Mensen beseffen wel weer dat het een belangrijk onderdeel van een dieet is. Al staan ze in de supermarkt wel voor een moeilijke keuze, want welke melk is nu het beste?

1) Volle koemelk

Voordelen: Boordenvol vitamines en minerale zoals proteïnen, calcium, zink en vitamines A en B. Het is de beste melk voor kinderen omdat het alle vetten en vitamines bevat die nodig zijn om te groeien.

Nadelen: De helft van de calorieën komt uit verzadigde vetten, en met één glas zit je al aan een derde van de maximale dagelijkse hoeveelheid voor vrouwen. Tot 7 procent van de kinderen jonger dan een jaar zijn allergisch aan koemelk. Wie lactose-intolerant is, heeft hier ook een harde dobber aan.

2) Magere koemelk

Voordelen: Bevat evenveel calcium als andere melk en meer in water oplosbare vitamines B.

Nadelen: niet aangeraden voor kinderen jonger dan 5 jaar

3) Geitenmelk

Voordelen: Verteert gemakkelijker dan koemelk en gaat ook de symptomen van lactoseintolerantie (ongemakkelijk en opgeblazen gevoel) tegen. De proteïnen zouden sommigen ook helpen verteren.

Nadelen: heeft een licht gezouten smaak, en bevat een stof die zich verbindt aan vitamine B-12 waardoor deze niet kan opgenomen worden in het lichaam. Dit kan leiden tot bloedarmoede. Bovendien bevat het meer verzadigde vetten dan sommige soorten koemelk. Het is ook niet geschikt voor kinderen jonger dan een jaar omdat het niet alle voedingsstoffen bevat.

4) Sojamelk

Voordelen: bevat minder calorieën en nauwelijks vet, maar levert wel dezelfde voedingsstoffen als koemelk (ook aan calcium en proteïnen). Een stof (geinstein) zou ook beschermen tegen kanker. Het is lactosevrij en kan cholesterol helpen verlagen. Ook geschikt voor veganisten.

Nadelen: Soja is van nature bitter, dus de melk moet zwaar bewerkt worden om die smaak er uit te krijgen. Sommige varianten bevatten dan ook suiker of zoetstoffen die het aantal calorieën de hoogte injagen.

5) Amandelmelk

Voordelen: het bevat geen verzadigde vetten of lactose en heeft het minst calorieën van alle melkalternatieven. Het is ook geschikt voor veganisten.

Nadelen: minder calcium, proteïnen en vitamines dan in andere soorten melk. Sommige amandelmelk wordt evenwel verrijkt met deze voedingsstoffen.

6) Schapenmelk

Voordelen: twee keer meer calcium, fosfor, zink en vitamine B dan koemelk. Gemakkelijk verteerbaar én een bron aan jodium, wat nuttig is voor wie schildklierproblemen heeft.

Nadelen: bevat ook twee keer zoveel vet, meer calorieën en is niet geschikt voor baby's en lactose-intoleranten.

7) Rauwe melk of 'melk recht van de koe' (en dus niet gepasteuriseerd)

Voordelen: dit zou psoriasis, hoge bloeddruk en darmproblemen aanpakken, omdat het pasteurisatieproces naast slechte ook de goede bacteriën zou doden, zo zeggen voorstanders. Bovendien vermindert het de vitamines.

Nadelen: Het is niet bewezen dat deze melk de aandoeningen zou behandelen. Bovendien bevat de melk gevaarlijke bacteriën die infecties kunnen veroorzaken. Is zeker niet geschikt voor kinderen, zwangere vrouwen en ouderen.

8) Havermelk

Voordelen: verlaagt cholesterol en houdt het energieniveau op peil. Door de vezels verhelpt het ook constipatie.

Nadelen: de kenmerkende havermoutsmaak maakt het niet geschikt voor alle toepassingen. Het bevat ook weinig vitamines, en moet verrijkt worden. Niet alle soorten bevatten alle vitamines die koemelk wél bevat.

9) Buffalomelk

Voordelen: bevat lactose maar is voor de meesten met lactose-intolerantie wel verdraagbaar. Heeft tien procent meer proteïnen en meer calcium en ijzer dan gewone koemelk.

Nadelen: bevat dubbel zoveel vet

10) Rijstmelk

Voordelen: zeer geschikt voor wie intolerant is voor lactose en bevat twee keer zoveel vitamines als koemelk en nog minder vet dan de al magere sojamelk. Het bevat ook veel vezels, wat de cholesterol verlaagt en het energieniveau op peil houdt.

Nadelen: het is heel zoet, niet iedereen lust het. (edp)