Voor eens en voor altijd: dit mag je wel en niet eten tijdens de zwangerschap

doorEva Van Driessche/Timon Van Mechelenop 11/09/2015

Ongezonde voeding tijdens de zwangerschap is mogelijk een oorzaak van kinderkanker, dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Maastricht dat je  hier al kon lezen. Maar wat is nu net gezond? Waar je op moet letten legt kankerspecialist David Khayat uit.

De lijst van dingen die je niet mag eten en drinken tijdens een zwangerschap is al behoorlijk lang. Denk maar aan rauwe voeding, koffie, alcohol, light-frisdrank, enzovoort. Recent onderzoek van de Universiteit van Maastricht voegt daar nu nog wat restricties aan toe. Ongezonde voeding zou het risico op kanker bij jonge kinderen immens vergroten.

"Maar het goede nieuws is natuurlijk dat we dat wel zelf kunnen beïnvloeden en dat preventie op dit vlak heel doeltreffend kan zijn,' vertelt professor David Khayat, diensthoofd van de afdeling oncologie in het befaamde ziekenhuis Pitié-Salpétrière in Parijs. Hij schreef het boek Het Echte Anti-Kanker Dieet, om zijn patiënten te helpen met preventieve maatregelen tegen deze onverbiddellijke ziekte. Een gezonde voeding maakt volgens hem 20% uit van de preventieve maatregelen die je zelf kan nemen om je risico op kanker te beperken. Datzelfde geldt dus voor zwangere vrouwen. Gezond eten heb je zelf in de hand, waarom zou je het dan niet doen?

Gezond eten tegen kanker volgens Khayat

1. Zorg voor variatie in uw voeding: ontzeg uzelf niets, zondig af en toe. Een voedingsmiddel is pas 'gevaarlijk' als je het lange tijd en in grote hoeveelheden nuttigt.
2. Kook met diverse bereidingswijzen: gestoomde en gestoofde bereidingen zijn beter voor de gezondheid.
3. Gebruik bij voorkeur ambachtelijke, streekgebonden en duurzaam geteelde producten: kies altijd voor producten met zo min mogelijk bestrijdingsmiddelen.
4. Zorg voor een goede energiebalans: beweeg meer en consumeer minder hoogcalorisch voedsel. Eet geen snacks tussen de maaltijden door. Doe aan sport.

Wat je overvloedig mag eten

- Groenten en fruit in alle kleuren zitten boordevol anti-oxidanten en beschermen je lichaam. Koop ze liefst biologisch en was ze goed (met zeep
  en spoelen).

- Breng je maaltijden op smaak met kruiden zoals gember, kurkuma, basilicum...

- Drink minstens 1,5 liter water per dag.

Niet doen

- Let op met vervuilde vissoorten zoals zwaardvis, marlijn, rode tonijn,
  paling.

- Eet beperkt rood vlees en kies niet voor bereidwijze op de grill of BBQ, daar komen kankerverwekkende stoffen bij vrij.

- Wokken is ook niet zo gezond als je denkt. Door olie op hoge temperatuur, te verhitten komen schadelijke stoffen vrij.

- Waas matig met meervoudig onverzadigde vetzuren: koolzaadolie, frituurolie.

- Overdrijf niet met koffie en stop volledig met alcohol te drinken.

krachtige kankerbestrijders
1. Granaatappelsap: vast onderdeel van uw boodschappenlijstje.
2. Kurkuma: houd u vooral niet in; gebruik het overal voor.
3. Groene thee: alle soorten groene thee zijn uitstekend.
6. Tomaten: rijk aan lycopeen; het beste zijn gekookte tomaten, tomatensaus en tomatensap.
7. Voedingsvezels: zeer belangrijk als prebiotica en vervolgens als versnellers van de maag-darmpassage.
8. Knoflook en ui: zeer doeltreffend tegen kanker; gebruik knoflook en ui wanneer u maar kunt.
9. Quercetine: kappertjes, lavas (maggikruid), cacao en Spaanse peper bevatten het. Vooral ook doeltreffend als u rookt.