Vrouwenkwaaltjes bestrijden kan ook zo

doorEllen Provoostop 06/03/2014

Elke maand hebben 85 procent van de Amerikaanse vrouwen last van menstruatiekwaaltjes. De symptomen zijn onder meer humeurigheid, lage rugpijn, opgeblazen gevoel, prikkelbaarheid en andere ongemakken. Je kan echter met onderstaande aanpassingen er makkelijk van verlost raken.

De meeste vrouwen geloven dat de klachten van het premenstrueel syndroom (PMS) een onvermijdelijk onderdeel is van het vrouw zijn. Maar onderzoek heeft aangetoond dat voeding en sport een grote rol kan spelen in het verzachten van de symptomen. Met de juiste maatregelen kun je zelfs genezen van 'de ziekte'. Dames die kampen met PMS worstelen ook vaker met overgewicht of zijn ontevreden over hun lichaam. Het verlichten van de symptomen kan tegelijkertijd ook deze problemen aanpakken.

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat vrouwen die vaak voor hun menstruatie kwaaltjes ervaren met een tekort aan magnesium en calcium kampen. Door de voorraad van deze mineralen aan te vullen kan je je lihcaam verlossen van PMS. Je vindt magnesium in groene groenten als spinazie, cashew- en andere noten, bonen, zaden en chocolade. Calcium verzacht de emotionele symptomen van PMS als stemmingswisselingen en een depressief gevoel. Het kan ook helpen je gewicht stabiel te houden. Dit kan je opnemen door meer sesamzaad, donkergroene bladgroenten, quinoa en bonen te eten. Je hebt wel vitamine D, een stof die je lichaam aanmaakt dankzij de opname van zonlicht, nodig om ervoor te zorgen dat je voldoende calcium uit voeding absorbeert.

De derde stap is om wat vaker te sporten en je conditie op te bouwen met een work-out die je helpt te zweten. Dit voorkomt de ophouding van water en verhoogt de productie van endorfine, een stof die als natuurlijk antidepressivum werken. Belangrijk is dat je langer dan 30 minuten sport, dan wordt endorfine in de bloedstroom vrijgemaakt. Uithouding is dus belangrijk.