Waarom deze kwaaltjes voor problemen blijven zorgen

doorRedactieop 28/11/2014

Wanneer we last ondervinden, willen we de pijn of het ongemak liefst zo snel mogelijk verhelpen. Echter houdt een kwaaltje, ondanks onze pogingen, vaak langer aan dan we willen. Zo kan het zijn dat onze aanpak niet de juiste is waardoor we de pijn nog erger maken. Ontdek daarom hier hoe je hoofd-, gewrichts- en spierpijn aanpakt.

1. Aanhoudende hoofdpijn
Barstende hoofdpijn pak je meestal aan door pijnstillers in te nemen om zo toch wat verlichting te krijgen. Wanneer je echter te veel medicijnen gedurende een te lange tijd inneemt, kan het zijn werking verliezen. Overleg daarom met je arts en probeer samen een oplossing te zoeken voor het probleem.

2. Gewrichtspijn
Pijnlijke gewrichten kunnen sporten lastig of zelfs onmogelijk maken. Toch zijn heel wat dokters ervan overtuigd dat sporten net verzachting kan bieden. Door stil te blijven zitten kan je namelijk in een vicieuze cirkel terechtkomen: meer last en meer pijn. Probeer daarom een sport te vinden die op maat je van lichaam is. Zo zijn watersporten een ideale optie: heel wat bewegingen worden onder water een stuk makkelijker omdat je 'gewichtslozer' wordt. Ook fietsen, wandelen en yoga zijn misschien wel ideaal voor jou.

3. Spierpijn
Sporten is goed voor je maar ook nazorg is erg belangrijk. Zo vergeten heel wat sporters wel eens te stretchen na een intensieve training met stijve en stramme spieren tot gevolg. Gelukkig bestaat er nog een noodoplossing om het kwaaltje te verhelpen. Yoga heeft namelijk lichamelijke en psychische voordelen. Dankzij de bewegingen worden je spieren op een zachte manier gestretcht en flexibeler gemaakt. Ook het ademhalen tijdens de oefeningen kan helpen: het verzacht namelijk aanhoudende pijn.