Waarom sommige mensen meer zweten dan anderen

doorNina Dillenop 24/09/2015

Terwijl het zweet met liters van jouw lijf loopt in de fitnesszaal, verschijnt er nog niet eens één parel op het voorhoofd van die sporter naast jou. Hoe komt het dat sommige mensen sneller en heviger zweten dan anderen?

Allereerst een kleine opfrissing van waarom we nu eigenlijk zweten, want dat vervelende, geurende lichaamsvocht heeft wel degelijk zijn nut. Zweet is een noodzakelijk proces om je lichaam af te koelen. Als je oververhit raakt, stimuleert het zenuwstelstel de zweetklieren om transpiratievocht af te geven. Terwijl de druppeltjes verdampen van je huid nemen ze wat lichaamswarmte weg, waardoor je afkoelt.

We zweten allemaal een hele dag door, maar de ene heeft er meer last van dan de ander. Vooral tijdens het sporten - waarbij je sowieso extra zweet - zijn de verschillen frappant. Hevige zweters mogen dat lichaamsvocht tijdens een workout dan wel lastig vinden, er hangt goed nieuws aan vast. Veel zweten tijdens het trainen wijst er namelijk op dat je een goede sporter met een degelijke conditie bent. "Hoe fitter je bent, hoe efficiënter je lichaam zweet," legt Tony Musto uit, sportfysioloog aan de universiteit van Miami. "Dat komt goed uit, want zweten helpt je af te koelen en zorgt ervoor dat je langer kan lopen, fietsen of gewichten heffen aan een hogere intensiteit." De afgelopen decennia hebben verschillende onderzoeken ook al aangetoond dat duursporters sneller zweten en meer zweet produceren, in vergelijking met mensen die weinig of nooit sporten. Al dat vergoten lichaamsvocht is dus niet voor niets.

Fitte mannen zweten harder dan fitte vrouwen, en ook een hogere BMI zorgt ervoor dat je harder gaat zweten.

Maar niet getreurd als je sportshirt meestal droogt blijft en je toch dacht een goede conditie te hebben: er zijn nog andere factoren die invloed hebben op de hoeveelheid zweet die je produceert. Zo zweten fitte mannen harder dan fitte vrouwen, en hebben mensen met een hogere BMI vaker last van overvloedige transpiratie.

Een tasje koffie dat je nog snel naar het toilet doet rennen voor je begint te sporten kan je uitdrogen, waardoor je net minder gaat zweten. Dan is het zeker belangrijk om genoeg te drinken tijdens en na de training, om uitdroging te voorkomen. Alcohol voor het sporten doet je daarentegen meer zweten, omdat je hartslag toeneemt, de bloedvaatjes in je huid uitzetten en je het warmer krijgt. Tot slot nog slecht nieuws voor wie hoopt een kater "uit te zweten" door een sportsessie: slechts 5% van de alcohol verlaat je lichaam via urine, adem of zweet. De overige 95% krijgt je lever te verwerken.