Waarom te veel water drinken slecht voor je is

doorValérie Wautersop 18/02/2015

Zes tot acht glazen water drinken per dag is goed voor onze gezondheid. We kunnen er ons makkelijker door concentreren, krijgen er een betere huid van en voelen ons energieker. Maar té veel van het goedje drinken zou wel eens nadelige gevolgen kunnen hebben op onze gezondheid.

De gezondheidsvoordelen van water zijn haast niet te tellen. Anderhalve tot twee liter water per dag is bijzonder goed voor lijf en leden. Het is dus niet vreemd dat velen onder ons de deur niet meer uitgaan zonder een fles water op zak.

Daarom is het ook zo verbazingwekkend dat verschillende experten ons watergebruik in vraag beginnen stellen. Meer dan anderhalve à twee liter water per dag drinken zou meer zijn dan ons lichaam nodig heeft, en bijgevolg nadelige tot zelfs levensbedreigende gevolgen kunnen hebben.

De laatste paar jaren bekennen steeds meer mensen dat ze verslaafd zijn geworden aan water drinken. Deze zogenaamde aquaholics zijn in de ban van de belofte van een mooiere huid, een gedetoxed lichaam en meer energie en voelen zich zelfs angstig wanneer ze voor korte tijd zonder water zitten.

Professor Mark Whiteley, vasculair chirurg en oprichter van The Whiteley Clinic in Londen is één van de experts die bezorgd is over ons watergebruik. Hij is van mening dat meer water drinken dan nodig over een lange periode onze hersenen zelfs kan resetten, zodat die belachelijk grote hoeveelheden water beginnen te verwachten.

Maar waarom is te veel water drinken nu slecht voor je gezondheid? En hoeveel is te veel?

Professor Whitely, die ook expert is in hyperhidrosis (overmatig zweten) is ervan overtuigd dat overdreven veel water drinken gelinkt is aan extreem veel zweten. "Ik vraag mijn patiënten steeds hoeveel ze drinken", vertelt Whiteley. "Stuk voor stuk zeggen ze me dat ze meer water drinken om zo'n zweetbui te compenseren. Dat is echter niet de juiste aanpak, want wanneer je meer water drinkt dan goed voor je is, zal je lichaam proberen daar weer van af te raken door het uit te zweten. Door meer te drinken creëren mijn patiënten dus een vicieuze cirkel."

Grote hoeveelheden water drinken, zeker naar het eind van de dag toe, kan ook je slaap verstoren. "Wanneer we in slaap vallen produceert ons brein een hormoon dat ervoor zorgt dat onze nierfunctie vertraagt, waardoor we 's nachts niet of minder voelen dat we moeten plassen. Wanneer je 's avonds echter meer dan drie glazen water drinkt, doet de hoeveelheid water die zijn weg baant door ons systeem de effecten van dat hormoon echter teniet. Gevolg: je moet 's nachts alsnoog opstaan om te plassen. Vervolgens kan het dan weer moeilijk worden om terug in slaap te vallen", aldus Whiteley. "Daarom raad ik aan om twee tot drie uur voor je gaat slapen niets meer te drinken."

In 2008 overleed de Engelse Jacqueline Henson, een 40-jarige moeder die een streng dieet volgde, aan de gevolgen van een watervergiftiging. Zij dronk in slechts enkele uren tijd vier liter water.

"Te snel te veel water drinken -we hebben het hier over liters van het goedje- kan de delicate balans van zouten in ons lichaam verstoren", aldus Dr. Frankie Phillips van de Britse Dietetic Association. "Wanneer we een grote hoeveelheid water drinken in een korte tijdspanne, kunnen onze nieren dat extra vocht niet snel genoeg weer uit ons lichaam verwijderen. Daardoor wordt ons bloed dunner dan het zou mogen zijn, met een zeer lage zoutconcentratie tot gevolg. Over het algemeen is het percentage zouten in ons bloed gelijk aan dat van onze cellen. Maar wanneer ons bloed plots dunner wordt, heeft dat als gevolg dat onze cellen, en dan vooral die in onze hersenen, zwellen. Dit kan zorgen voor druk in onze schedel, die hoofdpijn veroorzaakt, maar in extreme gevallen ook voor hyponatraemia of watervergiftiging, wat dodelijk kan zijn."

Detox gurus en personal trainers zijn van mening dat we minstens twee liter water per dag moeten drinken, soms zelfs vier. Maar in werkelijkheid ligt die hoeveelheid wel wat lager. Zo zouden vrouwen slechts 1,6 liter en mannen 2 liter moeten drinken om het lichaam efficiënt te laten werken. De richtlijn heeft het dan trouwens niet specifiek over water, maar over vloeistoffen in het algemeen.

"Je hoeft zelfs geen water te drinken om je lichaam gehydrateerd te houden en je nieren te laten functioneren", aldus endocrinoloog David Wheeler. "Vocht is vocht, wat ons lichaam betreft. Met de uitzondering van alcohol dan wel, want die heeft een eerder uitdrogend effect."

Diëtist Frankie Phillips is het daar mee eens. "Water is een gezond drankje, omdat het ons hydrateert zonder voor extra calorieën te zorgen. Maar een mengeling van verschillende drankjes doorheen de dag (zoals melk die rijk is aan calcium of kleine hoeveelheden fruitsap die veel vitamine C bevatten) is nog steeds het beste als je voor een gezonde mix aan voedingsstoffen gaat. Probeer wel om koolzuurhoudende frisdranken te vermijden. Die zitten namelijk boordevol suiker en zijn niet alleen slecht voor je figuur, maar ook voor je tanden."

Recent Zweeds onderzoek toonde eerder al aan dat een volwassene met een normale levensstijl gemiddeld 2,5 liter vloeistoffen per dag opneemt, waarbij 500 ml uit fruit en groenten wordt opgenomen. Voeg daarbij nog enkele tassen koffie of thee en een kom soep, en je behaalt vlotjes de aanbevolen hoeveelheid vloeistoffen per dag. "Je hebt echt niet veel extra vocht nodig per dag", vult professor Whiteley daarbij aan. "Tenzij je natuurlijk veel sport, of in een warme omgeving woont waar je veel zweet. Maar enkele extra liters water per dag drinken is absoluut onnodig."

De hoeveelheid vocht die je best drinkt hangt natuurlijk ook af van je lengte en gewicht, hoe actief je bent en in welk klimaat je je bevindt. Hoe groter en actiever je bent, hoe meer vloeistoffen je nodig hebt. Je moet ook meer drinken als je je in een warm klimaat bevindt.

De beste indicator of je al dan niet genoeg drinkt is je dorst. Als je dorst hebt, moet je drinken, zo simpel is het. Ook door de kleur van je urine in het oog te houden kan je bepalen of je al dan niet genoeg drinkt. Onder ideale omstandigheden -en bij een ideale vochtbalans dus- heeft je urine een lichte, strogele kleur. Wanneer je urine donkerder is ben je waarschijnlijk uitgedroogd en moet je meer drinken. Een lichtere, bijna transparante, kleur wijst er dan weer op dat je té veel drinkt en dus wat moet minderen.