Waarom we het zo vreselijk vinden om te bellen (en wat je eraan kan doen)

doorEllen Provoostop 26/01/2016

Belgische jongeren bellen niet graag meer. Een rondvraag in 2015 uitgevoerd door jongerenmagazine Joepie en FOD Volksgezondheid heeft aangetoond dat 65 procent bijna nooit meer een telefoongesprek voert en dat 61 procent een babbel via de gsm graag zo kort mogelijk houden. Wij verzamelden drie tips van een experte om je telefoonangst te overwinnen.

Snapchat, Whatsapp, Facebook, Skype, het aanbod aan apps om met anderen te communiceren is tegenwoordig groot. Het lijkt wel alsof niemand nog graag zijn smartphone neemt voor een goed traditioneel telefoongesprek. Ook de voicemail werd in 2015 doodverklaard, gsm-gebruikers vinden het blijkbaar makkelijker om bij een onbeantwoord telefoongesprek een berichtje of een mail te sturen, in plaats van tegen een machine te praten.

Waarom
De meest voor de hand liggende reden voor telefoonangst is dat de huidige generatie jongeren het niet meer gewoon zijn om te bellen door nieuwe communicatievormen als sms en e-mail. Hierdoor ervaren ze een echt gesprek als stresserend. Velen voelen de druk om het gesprek aan de gang te houden zonder dat er gênante stiltes vallen. Hierdoor krijgen ze stress, wat de persoon aan de andere kant van de lijn ook oppikt. Daarnaast maken telefoongesprekken volgens relatiecoach Kira Asatryan jongeren angstig en zorgen ze voor irritaties en teleurstellingen omdat het vaak bij een oppervlakkige babbel blijft en het gesprek niet zo diep gaat als ze zouden willen. De psychologe zegt dat telefoontjes van mensen die we goed kennen en liefhebben ons daarom het vaakst frustreren.

Je zal waarschijnlijk nooit een belfanaat worden, maar af en toe kan je er simpelweg niet onderuit. Denk maar aan een gesprekje met je oma die helemaal niet overweg kan met een smartphone. Dankzij de onderstaande drie tips verlopen toekomstige babbels iets vlotter en aangenamer.

Stel vragen
De makkelijkste tip voor een vlotte conversatie is vragen stellen. Het is een teken dat je interesse hebt in de persoon aan de andere kant van de lijn en dat je tot de kern van de conversatie wil komen. Als je oma belt om te zeggen dat ze naar de dokter is geweest, vraag dan hoe lang ze al ziek was of wat de dokter exact heeft gezegd, en vooral hoe ze zich voelde bij zijn diagnose.

Vermijd banaliteiten
Aan de telefoon vertellen we vaak enkel oppervlakkige dingen, zoals wat we vandaag hebben gedaan of wat onze weekendplannen zijn. Zo blijf je om  het onderwerp waar je echt over wilde praten heen draaien. Spendeer in de toekomst slechts de helft van de conversatie aan zogenaamde banaliteiten. Want dit maakt dus dat je achterblijft met een teleurgesteld gevoel nadat je hebt opgehangen.

Ga dieper
Hoe begin je dan aan een zogenaamd diepgaand gesprek zonder frustratie? Probeer te ontdekken hoe de persoon zich voelt. Als iemand belt om te klagen over stress op het werk, vraag dan niet hoeveel hij of zij dan moet presteren op een gemiddelde werkdag, maar wel hoe hij of zij zich daarbij voelt. De eerste vraag gaat over het werk, de tweede over je gesprekspartner zelf. En dat is net de sleutel om de persoon aan de andere kant van de lijn beter te leren kennen.

De Persgroep Publishing heeft haar Privacy – en cookieverklaring aangepast. Wij gebruiken jouw persoonsgegevens vanaf nu ook om de Diensten van MEDIALAAN Groep/De Persgroep Publishing te optimaliseren en deze waarvoor jij kiest te personaliseren. Door op “verdergaan” te klikken of door verder te surfen, erken je deze aangepaste Privacy –en cookieverklaring gelezen te hebben.