Wat te eten om je te beschermen tegen dikkedarmkanker?

doorTimon Van Mechelenop 21/03/2015

Dikkedarmkanker of colorectale kanker is in Vlaanderen bij mannen de derde en bij vrouwen de tweede meest voorkomende kanker. Gelukkig kun je jezelf met een gezond voedingspatroon al voor een groot deel beschermen tegen deze vreselijke ziekte. Wij maakten een overzichtje.

Volle granen en peulvruchten
Granen en peulvruchten bevatten veel vezels die de werking van de darmen bevorderen, wat dan weer een positief effect heeft op de uitscheiding van kankerverwekkende stoffen in de rest van onze voeding. Ze zouden daarnaast ook de uitscheiding van oestrogeen bevorderen waardoor tumorcellen zouden afnemen.

Olijfolie
Onderzoek heeft aangetoond dat olijfolie de kans op dikkedarmkanker sterk reduceert. De omega 2-vetzuren in het gouden goedje werken immers ontstekingsremmend.

Vette vis
Vette vissoorten zoals zalm en tonijn zitten bomvol omega 3-vetzuren die goed zijn voor de preventie van chronische ziekten zoals dikkedarmkanker. Het versterkt ook het immuunsysteem, dus breng maar snel een bezoekje aan je lokale sushirestaurant.

Fruit en groenten
Natuurlijk zitten fruit en groenten in dit lijstje. Ze zitten boordevol mineralen, vitamines en antioxidanten die voor zowat alles goed zijn maar ook de kans op kanker verkleinen. Daarnaast bevatten groeten en fruit ook veel vezels, wat specifiek helpt tegen dikkedarmkanker.

Kurkuma
Kurkuma wordt doorgaans gebruikt als specerij in de keuken en is afkomstig van de gelijknamige Indische plant. Het is aangetoond dat kurkuma de kankerontwikkeling zou vertragen door zijn ontstekingsremmende en antioxidatieve krachten. Je kunt kurkuma tegenwoordig ook als voedingssupplement kopen.

Gekookte tomaten
Tomaten hebben de stof lycopeen in zich wat goed zou zijn bij het voorkomen van dikkedarmkanker en zelfs het genezen daarvan. De stof is nog meer aanwezig in gekookte tomaten, dus heb je meteen een goed excuus om extra veel pastasaus en pizza te verorberen.