Weg met energiedrankjes bij studeren: koffie werkt even goed

doorLien Buyckop 17/12/2012

Studenten die al een voorraad energiedrankjes ingeslagen hebben voor de komende weken zijn eraan voor de moeite. Want hoewel van ingrediënten zoals guarana en ginseng gezegd wordt dat ze een boost geven aan lichaam en geest, blijkt cafeïne het enige bruikbare ingrediënt in de drankjes. Koffie drinken is dus even effectief.

Nochtans wordt nog steeds beweerd dat energiedrankjes de fysieke en cognitieve prestaties verbeteren. Dat kan wel kloppen, maar enkel omdat er een serieuze dosis cafeïne in zit. Ingrediënten zoals ginseng, glucuronolacton, guarana, taurine, en vitamine B zijn dus ondergeschikt. "Er is een zeer groot gebrek aan bewijs dat bevestigt dat deze ingrediënten een boost geven aan je prestaties", staat te lezen in de conclusie van het onderzoek.

De wetenschappers analyseerden tientallen studies die het effect van de ingrediënten bestudeerde, zowel op zichzelf als in combinatie met cafeïne. Met uitzondering van zwak bewijs voor glucose- en guaranaextracten werd niet bewezen dat de ingrediënten van energiedrankjes op zichzelf bijdragen tot de verbetering van fysieke en/of cognitieve prestaties.

Bovendien zijn ze ook ongezond. Eerder dit jaar bleek al dat energiedrankjes zo'n 14 keer keer meer cafeïne bevatten dan frisdranken. Zo'n hoog gebruik werd gelinkt aan diabetes, hartproblemen en gedragsstoornissen.

Daarnaast waarschuwen veel artsen ook voor de extra kilo's waartoe de drankjes kunnen leiden bij kinderen, aangezien ze niet genoeg bewegen om de extra calorieën te verbranden. Zij vinden zelfs kinderen nooit energie- of sportdrankjes mogen krijgen, aangezien ze tot 270 calorieën kunnen bevatten. "Voor sportende kinderen is gewoon water nog steeds het allerbeste", besluit onderzoeksleidster dr. Holly Benjamin.