Weight Watchers of Atkins? Alle diëten zijn even efficiënt

doorRedactieop 30/01/2012

De manier waarop je probeert af te vallen, of dat nu minder vet of minder koolhydraten eten is, doet er niet toe. Het belangrijkste is dat je minder calorieën opneemt, besluiten wetenschappers.

De Amerikaanse vorsers lieten verschillende honderden patiënten met overgewicht vier verschillende diëten volgen, ze varieerden hierbij de hoeveelheid vetten, proteïnes en koolhydraten die de deelnemers mochten opnemen. Wat alle eetpatronen wel gemeen hadden, was dat de diëters 750 calorieën per dag minder opnamen. Na een halfjaar en na twee jaar controleerden artsen het gewicht en de vetmassa van de deelnemers. Daaruit bleek dat de proefpersonen na zes maanden gemiddeld meer dan 4,1 kilogram vet hadden kwijtgespeeld, maar twee jaar later waren ze weer wat bijgekomen. Toch behielden ze meer dan 3,6 kg gewichtsverlies na twee jaar.

Volharding is belangrijk

Professor George Bray ondekte zo dat het soort dieet geen verschil maakt qua gewichts- of vetverlies. "De belangrijkste voorspeller van de slaagkans van een dieet was volharding. Wie het beste volhield, verloor het meeste gewicht." Eerder onderzoek toonde aan dat bepaalde diëten, zeker die waarbij het aantal koolhydraten werd beperkt, beter werkten dan anderen. Maar daar bestond geen eensgezindheid over bij wetenschappers.

Het belangrijkste bij het kiezen van een dieet is dus een eetpatroon volgen waar jij je het beste bij voelt, want bijvoorbeeld Weight Watchers en het Atkinsdieet zijn even succesvol. Vaak is het gewoon een kwestie van volhouden. (ep)