Weinig tijd? Kies voor deze korte, intensieve workout

doorLien Buyckop 31/05/2013

Uit nieuw onderzoek blijkt dat wekelijks 12 minuten intens sporten volstaat om fit te blijven. Goed nieuws dus voor mensen met weinig tijd, want je moet slechts drie keer per week vier minuten sporten. Wie niet goed weet hoe hij daaraan moet beginnen, kan inspiratie halen uit de volgende oefeningen.

Wij zetten zes sportoefeningen op een rijtje, waaruit je er elke keer vier kan kiezen. Dat wil zeggen dat je elke oefening één minuut moet volhouden. Vergeet ook niet om alles te geven, want je boekt enkel resultaat als je workout intensief en krachtig genoeg is.

1. Touwtjespringen
Dat kan zelfs als je geen springtouw in huis hebt. Doe gewoon de bewegingen na en onthou dat je voeten hoog van de grond moeten komen bij het springen. Je zal 11 calorieën per minuut verbranden.

2. Hoge knieën
Hef je knieën hoog op en doe dat ook erg snel. Je zal ongeveer 6 calorieën verbranden als je dit een minuut volhoudt.

3. Trappen lopen
Dat kan zelfs tijdens je middagpauze. Door gedurende een minuut de trappen op te lopen, zal iemand met een gewicht van 54 kilogram 10 calorieën verbranden. Kan je het (nog) niet aan om op de trappen te lopen? Met wandelen verbrand je 5 calorieën per minuut.

4. Spreidsprong
Bij een spreidsprong spring je in de lucht, terwijl je je benen opent én je armen naar omhoog brengt. Als je terug daalt, komen je voeten weer samen en je armen naar beneden. Wie dit één minuut doet, verbrandt 8 calorieën.

5. Lichaam push-up
De 'burpee' is een oefening waarbij je hele lichaam werkt. Je begint rechtstaand, zet je handen voor je op de grond en spring met je voeten naar achteren. Dan doe je een push-up, zet je je voeten weer naar voren en spring je recht. Daarna herhaal je, hier zie je hoe het moet. Door dit één minuut te doen, verbrand je ook zo'n 8 calorieën.

6. Push-ups
Ook met gewone push-ups kan je je lichaam trainen. Als je dit aan een snel en intens tempo doet, kan je 8 calorieën verbranden.

Succes!

(Het aantal verbrande calorieën werd berekend voor een vrouw van 59 kilogram, tenzij anders vermeld.)