Welk type overeter ben jij?

doorElke De Pourcqop 17/12/2012

Niet iedereen die naar  te veel en/of suikerrijke of vette voeding grijpt, doet dat om dezelfde redenen. Grofweg  zijn er vijf categorieën, waartoe je behoort als je aan drie voorwaarden voldoet. We sommen ze op:

1) De geheime volpropper

Te herkennen aan:
- Altijd op dieet, maar houdt nooit vol
- Als je je laat gaan, eet je tot je vol zit... en dan nog wat meer
- Je laat je gaan als niemand kijkt (omdat je je schaamt) en een eetbui kan dagen, zonet weken duren
- Je bent ontevreden over je lichaam, ook al heb je een normaal gewicht

De reden:

"De basis voor dit gedrag is meestal de nood om te controleren. Ze hebben zeer strikte ideeën over wat goed is en wat niet, en meestal houden ze zich ook heel goed aan wat mag en wat niet", legt psychiater Helena Fox uit.

"Maar dat is net het probleem: ze ontzeggen zichzelf zoveel, dat de balans soms doorslaat en ze overcompenseren in de andere richting."


2) De happy eter

Te herkennen aan:
- Voeding is een bron van geluk voor deze eten, zowel eten, klaarmaken, tv-programma's bekijken, kookboeken lezen, uit gaan eten als dinertjes organiseren.
- Je hebt meestal (licht) overgewicht, maar vindt dat geen probleem
- Je maakt je geen zorgen over hoe gezond de voeding is die je klaarmaakt
- Je hebt een stabiel gezinsleven en geen emotionele problemen

De reden:

"Eten maakt deze persoon gelukkig, het versterkt een gelukkig gevoel of het brengt mooie herinneringen naar boven. Dat kan perfect oké zijn, maar sommigen worden niet meer gelukkig zonder eten, en dat is een probleem", legt professor eetstoornissen Julia Buckroyd uit.


3) De troostzoeker


Te herkennen aan:

- Je eet als je ongelukkig bent, niet als je honger hebt
- Je verlangt vaak naar zoete en vette voeding
- Je krijgt je gewicht niet onder controle, wat je ongelukkig maakt
- Je maakt je zorgen over een 'tekort' aan voeding

De reden:
"Overeten om emotionele redenen is een slechte manier om er mee om te gaan. Dit komt vooral voor bij depressieve types, die altijd zullen teruggrijpen naar vette en suikerrijke voeding omdat dit in de hersenen chemische stoffen vrijmaakt die hen een warm en gelukkig gevoel geven", analyseert dokter Fox.


4) De panieksnacker

Te herkennen aan:
- Je eet te veel in stressy situaties, zoals een deadline op het werk
- Je loopt vaak naar de snoepmachine of houdt een doos vol snoep op het werk
- Druk doet je panikeren, maar eten geeft een veilig gevoel
- Je eet voeding snel, zonder veel te kauwen of de smaak op te nemen

De reden:
"Dit is gelijkaardig aan eten om emotionele redenen: het is een manier om ergens mee om te gaan, maar niet de goede manier. Ook deze eters grijpen naar vet en suikers", verklaart dokter Fox. Ook op chemisch niveau speelt iets: het hormoon greline wordt vrijgemaakt door stress. Het voorkomt paniek, maar het wekt ook honger op.


5) De koelkastmagneet

Te herkennen aan:
- Je loopt naar de koelkast als je even niets te doen hebt
- Je brengt je tijd meestal thuis door
- Je eet volwaardige maaltijden maar hebt nooit honger
- Voeding is functioneel, geen plezier

De reden:
"Verveling is een vaak voorkomende reden voor overeten omdat het, weliswaar tijdelijk, een leegte opvult. Huismoeders en freelancers vallen vaak in deze categorie. Sommigen eten de hele dag door maar nooit een echte maaltijd: zo is gemakkelijk uit het oog te verliezen hoeveel er werkelijk gegeten wordt. Langdurige verveling lijdt meestal tot ontevredenheid, en kan uiteindelijk lijden tot emotioneel overeten", zo waarschuwt Buckroyd.


Gebeurt dat vaak?
Best wel:

- 1 op 5 mensen lijdt aan een eetstoornis,
- 60 procent van die groep doet aan overeten.
- De helft van de overeters heeft een depressie
- de meerderheid (60 procent) van de overeters is vrouw
- Anorexia is een minder groot probleem, als je kijkt naar de aantallen.

Overeten is in één beurt elke hoeveelheid voeding consumeren die te veel is voor één persoon.