Werkt het paleodieet echt?

doorNele Annemansop 11/11/2017

Met het paleodieet keren we terug naar wat onze prehistorische voorouders aten: bewerkt voedsel, inclusief boord, melkproducten, aardappelen en pasta worden van het menu geschrapt en vervangen door vlees, vis, noten, zaden, groenten en vetten. De rage is niet nieuw, maar werkt het ook echt? Wij zochten het voor je uit.

De rage om te eten als holbewoners is niet nieuw. Het dieet bestaat uit ingrediënten uit de jacht en visvangst, zoals vlees en vis, en voeding die wordt ‘verzameld’, zoals eieren, noten, fruit, groenten en kruiden. Het regime is dus gebaseerd op de vermoedelijke eetgewoonten van onze verre voorouders, toen er nog geen landbouw of domesticatie van dieren bestond. Zo was het in de paleolithische periode zo’n 10.000 jaar geleden: er waren nog geen granen, zoals tarwe of rogge, en dus ook geen bloem, geen zuivelproducten (melk, kaas), aardappelen, zout, geraffineerde suiker of andere bewerkte voeding.

Er bestaat geen uniek paleodieet, maar grofweg kan je stellen dat het een dieet is rijk aan eiwitten (vlees, vis, ...) en arm aan koolhydraten (brood, aardappelen, pasta, ...), met veel fruit, groenten, noten en dierlijke vetten. Door te leven zoals een oermens - iets waar we volgens dit dieet genetisch voor zijn voorbestemd - zouden mensen zich gezonder, fitter en energieker voelen. Allergieën zouden erdoor verdwijnen, en je zou er gewicht door verliezen. Voorstanders wijzen erop dat onze voorouders bijvoorbeeld geen graan en afgeleiden aten (brood, pasta) en evenmin melk of kaas. Ons DNA is sindsdien nauwelijks veranderd en dus kunnen we maar beter die oude gewoonte aanhouden.

Maar werkt het paleodieet ook echt? We kunnen er niet onderuit dat het meerdere voordelen biedt. Zo zet het paleodieet aan om minder geraffineerde producten en meer fruit en groenten te eten. En als de consumptie van voeding met een hoog caloriegehalte daalt, vermager je makkelijker en voorkom je een aantal welvaartsziekten als diabetes. Het grootste nadeel is dan weer dat de gezondheidsclaims niet wetenschappelijk onderbouwd zijn. Het is gebaseerd op een gissing naar vroegere voedingsgewoonten. Bovendien druist het hoge vleesgehalte helemaal in tegen de voorschriften van een modern, wetenschappelijk onderbouwd dieet, waar veel vlees wordt afgeraden. Ook het bannen van granen en zuivelproducten gaat recht in tegen de voedingsdriehoek, die model staat voor een gebalanceerde voeding. Daarenboven is een hoge eiwitinname duur én belastend voor het milieu.

Conclusie? Het paleodieet is eenzijdig. Hierdoor kunnen tekorten ontstaan van nuttige voedingsbestanddelen. Een aangepaste versie met meer granen en zuivelproducten zou een beter idee zijn. Een voordeel is dat je meer groenten, fruit en noten eet en daardoor waarschijnlijk wel gewicht verliest. Wie in de voetsporen van de holbewoner wil stappen, kan toch beter zijn lichamelijke activiteit nabootsen dan zijn eenzijdige dieet. Holbewoners hadden namelijk geen auto, ze deden alles te voet.

Bron: Wetenschap en Gezondheid