Whole30: is dit het moeilijkste dieet ooit?

doorEllen Provoostop 30/04/2014

Een extreme versie van het holbewonersdieet is een nieuwe hype in wording. Het Whole30 verbiedt de opname van suiker, bonen van alle soorten, pindanoten, linzen, granen, zuivel, alcohol en honing. Tijdens dit plan van 30 dagen mag je jezelf ook niet wegen. Er zijn op Instagram al meer dan 225.000 posts onder de hashtag Whole30 verschenen, onder Atkins zijn dat er slechts 69.484.

Het holbewoners- of Paleodieet is het populairste dieet van dit moment met 1,8 miljoen hits op Instagram. Toch krijgt het de laatste jaren heel wat concurrentie van Whole30, een eetpatroon van 30 dat Melissa en Dallas Hartwig in 2009 ontwikkelden. De website van Whole30 beweert dat het maandelijks een miljoen bezoekers krijgt uit 100 landen.


Wat mag niet?
Je kan het plan, ook al duurt het maar 30 dagen, allesbehalve makkelijk noemen. Er zijn namelijk meer producten verboden dan wat je wel op het menu mag zetten. Wat verboden is tijdens Whole30: alle soorten suiker, alle soorten bonen, erwten, kikkererwten, linzen, pindanoten, granen, zuivel, alle vormen van soja, alcohol, witte aardappels, carrageen, mononatriumglutamaat of sulfieten.

Wat mag wel?
Je mag wel vlees, zeevruchten, eieren, groenten, azijn, fruit, geklaarde boter, cocosmelk, olijfolie. Ook is een beperkte hoeveelheid gedroogd fruit, noten en zaden toegestaan. Volgens de uitvinders helpt het programma zin in ongezonde snacks te stoppen, herstelt het je metabolisme, is het goed voor je spijsverteringsstelsel en brengt deze 'kuur' het immuunsysteem in balans. Biologische producten krijgen de voorkeur, hoewel er alternatieven mogelijk zijn. Je mag een 'normale' kip, kalkoen of eend uit de supermarkt eten als je het vel ervan verwijdert. De Hartwigs geven nog een tip mee: "Eet gerechten die weinig ingrediënten bevat en ingrediënten die je makkelijk kunt uitspreken. Het beste zijn producten die natuurlijk en onverwerkt zijn."

Het menu
Als ontbijt mag je bijvoorbeeld groentensoep met een gepocheerd ei, ham gevuld met een ei en avocado eten of gebakken pompelmoes met basilicum en kokosnoot eten.

Als lunch zijn de opties bijvoorbeeld rosbief met boeren- en bloemkool, gebakken zoete aardappel met sla, kip en gegrilde uien of gehalveerde spaanse pepers gevuld met garnalen en omwikkeld met spek.

Als avondmaal staan onder meer een gepocheerde zalm, gekookte bonen en pompoenpuree op het menu. Een andere mogelijkheid zijn een frittata van spek, basilicum en tomaten. Of is een geroosterde kip met vijgen en balsamico meer je ding?

Gedurende een maand lang mag je 'genieten' van drie van deze maaltijden zonder snacks tussenin. Sommige criticasters geloven dat dit programma veel te strikt en haast onhaalbaar is. Volgens de Hartwigs is het enkel een kwestie van wilskracht.