Wintertijd is goed voor slaapkwaliteit, maar effect duurt niet lang

doorTVMop 30/10/2016

Wie werd er vanmorgen nog allemaal heerlijk uitgeslapen wakker na dat uur extra slaap? Helaas houden de voordelen van het uurtje extra slaap niet lang aan volgens wetenschappers. Na enkele dagen is onze nachtrust al opnieuw verstoord blijkt uit een uitgebreide Britse enquête.

Uit een Britse enquête bij 3.000 volwassenen blijkt dat de kwaliteit van onze slaap toeneemt wanneer het uur verandert in oktober. Velen voelen zich dan gelukkiger en energieker. Maar de voordelen hiervan duren helaas niet lang. De kwaliteit van de slaap gaat snel achteruit, waardoor dit hierna erger wordt dan ervoor. Voor de uurverandering gaven de deelnemers hun nachtrust een score van 5,4 op 10, na het terugdraaien van de klok steeg dit naar 5,8, om vervolgens opnieuw te zakken naar 4,5.

Wroeten
Naarmate mensen het moeilijk hebben om te slapen, nemen de vermoeidheid en de humeurigheid toe. Professor Colin Espie: "De wintertijd kan voor slechte slapers even voor soelaas zorgen, maar de effecten zijn slechts tijdelijk. Eens ons lichaam is aangepast aan het nieuwe slaapritme, zakt de kwaliteit van de slaap aanzienlijk en dat blijft de hele winter zich verder zetten. Naarmate de nachten langer worden, wordt de verleiding groter om vroeg te gaan slapen en later op te staan, het resultaat is dat mensen langer liggen te draaien en te keren in bed."

De enquête werd georganiseerd door Sleepio, een website die onderzoekt hoe ze mensen met slaapproblemen beter kunnen doen slapen zonder pillen.