Zeven tips om meer fruit en groenten te eten

doorTrix Vermeerschop 08/04/2014

In een druk leven is het soms erg moeilijk om genoeg fruit en groenten op het menu te zetten. Algemeen klinkt het dat vijf porties fruit en groenten per dag het minimale streefdoel zijn. "Nog beter is zeven porties per dag. In Japan wordt zelfs aangeraden om 13 porties fruit en groenten per dag in te bouwen", zegt de Britse voedingsexperte Kerry Torrens. Volgende tips helpen je op een leuke en simpele manier op weg naar een fruit- en groenterijk leven.

1. Start met een gezonde reflex en eet al bij het ontbijt een stuk fruit. Sommige vruchten zoals banaan, aardbei en kiwi zijn uitstekend om te mengen met muesli. Wie geen tijd heeft om te ontbijten, pakt best een stuk fruit mee voor onderweg.

2. Smoothies zijn een uitstekend tussendoortje. Ze zijn erg voedzaam en geven een verzadigd gevoel. Een smoothie mag je meetellen als een portie fruit, zolang er niet teveel suikers worden toegevoegd door bijvoorbeeld fruitsap uit brik te gebruiken. Smoothies zijn al lang niet meer alleen 'gepimpte fruitsappen', ook groenten kunnen makkelijk tot een lekker sapje gemixt worden en bevatten bovendien minder natuurlijke suikers dan fruit.

3. Auberginekaviaar, tomatenconfituur of wortelspread zijn ideale groentebereidingen die je makkelijk op je boterham kunt smeren tijdens je lunch of diner. Ook rauwe groenten zijn erg makkelijk om mee te nemen in je lunchbox.

4. Verse groenten zijn erg voedzaam, maar ook groenten uit de diepvries mogen naar hartenlust gebruikt worden in gerechten. Eens zo makkelijk voor wie wat minder tijd heeft om verse groenten te bereiden. Bovendien vind je diepvriesgroenten het hele jaar door in de supermarkt.

5. Bonen en peulvruchten mogen natuurlijk ook tot gezonde voeding gerekend worden. Je kunt deze erg makkelijk verwerken in een stoofpot of slaatje.

6. Onder het motto alle kleine beetjes helpen tellen ook 'verborgen' groenten zoals fijngesnipperde ajuin of verse tomaten in een pastasaus mee.

7. Wie 's avonds voor televisie nog een hongertje krijgt, grijpt beter niet te snel naar zak chips. Krokante en knapperige groenten zijn zeker een optie waar bovendien niet veel werk aan is. Snij een paar wortels fijn en serveer enkele radijsjes en kerstomaatjes met een lightsausje.