Zo maak je jouw favoriete comfort food even lekker, maar dubbel zo gezond

doorNathalie Topsop 13/02/2018

We kennen het allemaal: op 1 januari beloof je jezelf om dit jaar écht gezonder te gaan leven. Oftewel: geen snacks meer (of toch niet elke avond), geen overvloed aan alcohol meer (tijdens de week) en geen smoesjes meer om je geplande sportsessie over te slaan (tenzij het geen weer is om een hond door te jagen). Maar ondertussen zijn we meer dan een maand ver, en komt al dat gezonde gedoe je letterlijk de oren uit. Tijd dus voor een stevige portie comfort food. Al hoeft dat helemaal niet te betekenen dat je moet zondigen. Macaroni met kaas en hesp, chili of lasagna? Zo maak jij je favoriete guilty pleasure een pak gezonder!

  • Macaroni met kaas en hesp

Macaroni eten zonder je achteraf even rond als een bol kaas te voelen? Het kan! Houd het lekker cheesy, maar licht met magere of plantaardige melk of room in plaats van all the way the gaan. Om ervoor te zorgen dat je gerecht nog steeds die heerlijke crèmige textuur behoudt, hoef je volgens Claudia Sidoti, receptontwikkelaar en chef bij HelloFresh, maar 1 (gezond) ingrediënt toe te voegen: bloemkoolpuree. Hak daarvoor de bloemkool in roosjes, stoom ze op mediumtemperatuur, doe ze in de blender en mix tot je een gladde textuur bekomt. Voeg vervolgens telkens een half kopje van de bloemkoolmix toe aan je kaassaus tot je de gewenste dikte bekomt. Combineer met volkorenpasta, of experimenteer met varianten vervaardigd uit kikkererwten, linzen, ...

  • Jagersschotel of Gehakt Parmentier

Altijd een topper, die combinatie tussen kruidig gehakt en smeuïge aardappelpuree. Ben je eerder behoudsgezind als het op je favoriete gerechten aankomt? Met extra mager rundergehakt of kalkoengehakt spaar je ook redelijk wat calorieën uit. De aardappelpuree mix je met (of nog beter: vervang je door) de bloemkoolpuree van hierboven of pastinaakpuree. Ook zoeteaardappelpuree zal heerlijk smaken.

  • Quiche

Al eens ooit van frittata gehoord? Dat is eigenlijk exact hetzelfde als een quiche, maar dan zonder de calorierijke bodem en korst van bladerdeeg. De enige extra toevoeging die je doet, is die van enkele eieren en wat (magere) melk. Traditioneel wordt een frittata gemaakt met aardappel onder, maar dat hoeft niet per se. Stoof bijvoorbeeld wat ui, courgette en asperge en klop terwijl vier eieren los met 4 eetlepels (magere melk) en wat peper en zout. Vet een vierkant bakblik in met olijfolie en vul het met het groentemengsel. Schenk er de eieren bij en dek af met aluminiumfolie. Zet het bakblik 20 minuten in een op 200 °C voorverwarmde oven...en geniet even later.

  • Chili con champignons

Mm, niets beters dan een stevige portie chili om je te verwarmen op een druilerige februaridag. Om de traditionele foodcoma achteraf te vermijden, kan je het gehakt vervangen door fijngehakte champignons. Die geven je gerecht een vlezige textuur en een umamitoets, volgens de HelloFresh-chef. Mix er eventueel wat fijngehakte walnoten door voor war extra crunch. En wees niet zuinig met de groentes: je hoeft je absoluut niet aan de oude getrouwe combinatie van paprika, wortel en selder te houden. Zoete aardappel, courgette, aubergine, ...: er zijn heel wat groenten die je chili naar een hoger niveau kunnen tillen.

De Persgroep Publishing heeft haar Privacy – en cookieverklaring aangepast. Wij gebruiken jouw persoonsgegevens vanaf nu ook om de Diensten van MEDIALAAN Groep/De Persgroep Publishing te optimaliseren en deze waarvoor jij kiest te personaliseren. Door op “verdergaan” te klikken of door verder te surfen, erken je deze aangepaste Privacy –en cookieverklaring gelezen te hebben.