Zo ontdek je jouw ideale gewicht

doorEllen Provoostop 02/10/2012

Steeds meer sterren als Lady Gaga en Christina Aguilera sturen een positieve boodschap over hun gewicht de wereld in: ze zeggen het publiek en de media dat ze maar moeten leren leven met hun rondingen. Iedereen heeft namelijk zijn ideale gewicht: zo zal de slanke Natalie Portman er nooit als Christina uitzien en omgekeerd, iedereen heeft namelijk zijn ideale gewicht. Ontdek het jouwe met de hulp van experts.

Je ideale gewicht is datgene waarop je het gezondst bent. Als je hierop zit, zie je er niet alleen goed uit, je voelt je ook goed en alles in je lichaam functioneert naar behoren. Je gewicht treft ontzettend veel dingen: als je goed zit, heb je een heldere huid en veel energie. Een ander voordeel is dat het niet veel moeite vergt om hierop te blijven. Het is ook aangenaam niet te piekeren in een maatje 34 te passen als je weet dat het gezonder is voor jou om maat 38 te hebben.

Berekenen
Het ideale gewicht is voor iedereen anders. Maar dit hangt vaak af van je body mass index (BMI), dit bereken je op basis van je hoogte, gewicht en geslacht. Een BMI van 25 is voor de meesten overgewicht, wie onder 18,5 gaat, is te mager. Het is dus de bedoeling dat je tussen 18,5 en 24 blijft. Hier kun je je BMI berekenen.

Weegschaal
Onthoud wel dat dit cijfer niet alles in kaart brengt. Zo kun je mager en gespierd zijn en een hoog BMI hebben. Wees vooral eerlijk met jezelf, als je van jezelf weet dat je al even niet meer gesport hebt, dan zit je waarschijnlijk niet op je juiste gewicht. Ga niet te vaak op de weegschaal staan. Het is normaal dat je gewicht elke dag verandert, zeker wanneer je een zoutrijke maaltijd at, kan dit erg variëren. Als je hier te erg op gaat letten, word je al snel gek. Wie genoeg maar niet te veel eet, regelmatig sport en stress beperkt, zou op zijn ideale gewicht moeten zitten. Wanneer je merkt dat je jeans plots wat strakker zit en je een tijdje niet vaak kon sporten, weeg dan jezelf om te kijken om de schade op te meten.

Vergeet niet jezelf af en toe te verwennen zonder dat je het gevoel krijgt dat je hebt gezondigd. Zorg voor een evenwicht tussen ongezonde lekkernijen en groenten, fruit, volkorenproducten en magere proteïnes als kip.